Mission impossible: Nieuws voor jongeren

Nieuws | Blogs
  • Redactie
  • 04 april 2016
  • 511 woorden , 2 min. lezen

Dinsdagmiddag, 8 december 2015, 16:28 uur. Michiel Kalverda krijgt een mailtje binnen van het Secretariaat van het Stimuleringsfonds: Gefeliciteerd, jullie team is geselecteerd voor The Challenge 2016. Een oorverdovend geluid komt er uit het journalistieke café Stefs van de Hogeschool Utrecht. Het eerste meetmoment zijn we door, maar nu begint de pret pas.

Het idee om een nieuwskanaal te beginnen voor middelbare scholieren kan daadwerkelijk getest worden tijdens The Challenge. Hebben we alles wel zo goed uitgedacht? Hoe maken we hier nou een bedrijf van? Hoe kun je geld verdienen aan een journalistiek concept?

Tijdens de masterclasses van The Challenge heeft het team van TMI zich ontwikkeld. Niet alleen op het gebied van pitchen, ook met het opstellen van een business model canvas, een empathy map, minimal viable product, een website en nog heel veel meer. Het was niet altijd even makkelijk. Er zijn velen uren besteed aan plannen opnieuw maken, onder het motto: kill your darlings. Toch is het belangrijk om te vermelden dat TMI daadwerkelijk grote stappen heeft gezet tijdens deze fantastische wedstrijd. Iedere week weer was het ontzettend spannend wie er ging afvallen, maar keer op keer viel de naam TMI niet.

Na tien zenuwslopende weken was het 16 maart dan zo ver: de finale van The Challenge. Samen met de teams van Mappening, Unframed, The Newsfrontier, De Beelddenker en The Playwall, stond TMI in het Utrechts Centrum voor de Kunsten om te pitchen voor het bestuur van het Stimuleringsfonds.

Het niveau van de avond was werkelijk waar immens hoog. De teams hebben stuk voor stuk onwijs goede pitches neergezet en wij van TMI waren blij dat we niet in de jury hoefden te zitten. De juryvoorzitter hield het even spannend door welgeteld zeven minuten uitleg te geven over hoe hoog het niveau was. Maar vervolgens werden de winnaars bekend gemaakt. Eerst De Beelddenker, toen The Playwall en uiteindelijk ook TMI! Een oorverdovend geluid klonk uit de zaal. De 22 meegereisde TMI’ers hielden het niet meer; ze waren door het dolle heen. 20.000 euro startsubsidie, een jaar lang kantoorruimte én een business coach met jaren ervaring. De vreugde, de euforie en het intense geluk van het team was de hele avond verder te merken.

En nu dan? Is het team van TMI nu klaar? Zeker niet! Op de eerste plaats is het noodzakelijk om de kwaliteit van de video’s op te schroeven. Dit kan door camera’s aan te schaffen, maar ook door brainstormavonden te organiseren en ontzettend kritisch te kijken naar de content. TMI gaat de komende tijd erg veel tijd investeren op de achtergrond. Niet tevreden zijn met een klein succesje, nee, het kan altijd beter en mooier. Vorige week mocht TMI ook nog eens de Tegel Toekomst Prijs in ontvangst nemen. Bij deze publieksprijs wist we de meeste stemmen binnen te halen!

Het team heeft maar 1 doel: The Smartphone Generation een plek geven waar ze informatie en entertainment kunnen vinden op een manier die aansluit bij hun leefwereld.

Benieuwd naar wat we nu al maken? Check ons dan op Facebook of op Snapchat, Instagram en Youtube.

Foto door Hans Stakelbeek

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.