Europese media vormen front tegen nepnieuws
Nieuws |Door die onderlinge samenwerking kan nepnieuws eerder worden ontdekt. Het project wordt geleid door non-profitorganisatie First Draft News. De media communiceren via een chat en geven artikelen de stempel ’true’ of ‘false’. Bij twijfel wordt het label ‘warning’ gegeven, schrijft Digiday.
Het project moedigt lezers aan om vragen in te sturen die kunnen leiden tot extra checks op het gebied van misleiding. Tot nu toe zijn 160 vragen ingestuurd, voornamelijk in het Frans. Eén van die vragen was bijvoorbeeld: ‘Verliest de euro echt 25% van haar waarde, zoals Marine le Pen zei?’
Volgens Jenni Sargent, directeur bij First Draft News zijn die vragen erg waardevol. “Lezers geven ons extra onderwerpen om te onderzoeken”, zegt ze. “Als we dieper in de kwesties willen duiken, nemen we contact op met de betreffende lezers.”
Voornamelijk Franse en Britse media zijn bij het initiatief aangesloten, zoals BBC, Channel 4 News, Le Monde, La Liberation en Buzzfeed. Alle gecheckte artikelen zijn terug te vinden op de website van Crosscheck.