Nieuws onderbrengen in de gamingwereld om dichter bij jongeren te komen

Nieuws | Blogs
  • Redactie
  • 30 mei 2016
  • 739 woorden , 3 min. lezen

Door Arend Jan van den Beld en Thomas Loudon

“Een spel wordt alleen gespeeld als het leuk is”. Dit klinkt als een wijsheid van Johan Cruijff, maar in dit geval is de bron een heel andere: een Amerikaanse professor, Nora Paul, die inmiddels al bijna 30 jaar onderzoek doet naar de mogelijkheden om de wereld van het nieuws te koppelen aan de gamingwereld.

Toen VJ Movement met de gedachte voor de NewsGame kwam, was zij bijna overtuigd van het feit dat die koppeling niet mogelijk was. Het eerste gesprek dat wij met haar hadden was in eerste instantie een gesprek met iemand die al verschillende keren neer was gegaan, acht tellen had gekregen en net op tijd weer was opgestaan.

Wij wilden niet de jongeren naar het nieuws brengen, maar het nieuws onderbrengen in de wereld van jongeren

Het concept dat wij haar voorlegden klonk zo simpel dat het logisch was en tegelijk zo doordacht dat het uitvoerbaar moest zijn. Media vinden het moeilijk om jongeren te bereiken, jongeren vinden de media niet. Dat kan kloppen, dachten wij, want de ene groep beweegt zich op heel andere plekken dan de andere. Er zijn al vele pogingen geweest om jongeren naar het nieuws te brengen, maar die hebben vaak veel minder opgeleverd dan gehoopt.

Trial and error

Vandaar dat wij met de NewsGame niet de jongeren naar het nieuws wilden brengen. Wij wilden het nieuws onderbrengen in de wereld van de jongeren: de gamingwereld. En passant kan daarmee ook een nieuw businessmodel voor de journalistiek ontstaan omdat de gamingmodellen aan de journalistiek gekoppeld worden. Vanaf het eerste begin hebben wij dit project gezien als een traject van trial and error. Wat wij willen maken bestaat nog niet, dus niemand kan ons precies vertellen hoe het moet, maar er zijn wel veel mensen met wie wij delen van de puzzel kunnen leggen.

De Amerikaanse professor veerde vooral op bij de gedachte dat het spel zo moet worden dat het spelen van het spel gaat leiden tot nieuwe journalistieke verhalen. Die verhalen worden dan weer vertoond op een nieuwszender van het spel. VJ Movement kan dat doen omdat wij verschillende grote internationale netwerken hebben van professionele journalisten. In meer dan 100 landen zijn er mensen voor ons actief. Zij maken video’s, politieke cartoons, stripjournalistiek, interactieve strips, animaties en andere vormen van beeld.

De spelers als journalisten

In het spel zijn de spelers correspondenten die zich bewegen door een wereld die wordt gevoed door een actuele newsfeed. De spelers zijn de journalisten, ze stellen vragen, zoeken dingen uit, en komen op het punt dat ze een verhaal hebben. Dat wordt vervolgens gemaakt door een echte journalist, in de echte wereld.

Enthousiast geworden door ons verhaal organiseerde professor Paul een bijeenkomst in Minnesota, waar academici, media en gamemakers drie dagen lang bij elkaar kwamen om over de NewsGame te praten. Voor ons mensen uit de mediawereld een ongelooflijk waardevolle “steep learning curve”.

In onze ogen belichaamde Kuifje de correspondent die generaties jongeren aansprak, en misschien de nieuwe generatie ook wel. Vandaar dat wij de erven Hergé belden. De gesprekken met hen verliepen heel voorspoedig, maar Kuifje is natuurlijk een heel groot merk, dat goed beschermd wordt. In de NewsGame mochten wij hem gebruiken, maar alleen op plaatsen waar Kuifje in zijn eigen avonturen ook echt is geweest.

Spelen uit vrije keuze

Dan het bouwen van de game: als serious game sla je de plank mis. Dan is een spel alleen bruikbaar in omstandigheden waarin leerlingen ‘moeten’ spelen, bijvoorbeeld om een voldoende te halen voor een vak. De ambitie die wij hebben is dat mensen het spelen uit vrije keuze.

In de loop van de tijd hebben wij verschillende versies van de NewsGame gebouwd. Telkens komen we dichter bij het spel zoals het moet worden, maar we zijn er nog niet helemaal. Onze zoektocht naar de NewsGame gaat hand in hand met de zoektocht naar middelen om hem op te zetten, en zoals iedere ondernemer weet gaat dat de ene keer harder dan de andere.

Het beeld dat wij voor ogen hebben is een huiselijk gezinstafereel, waarin de ouders met elkaar een dilemma bespreken: hun kind zit namelijk behoorlijk vaak te gamen, vinden zij. Maar tegelijkertijd zijn zij trots op hun kind, want als speler van de NewsGame heeft hij of zij al verschillende keren verhalen boven tafel gekregen, die door miljoenen mensen zijn bekeken.

Het project The Newsgame kreeg in 2010 subsidie vanuit de Persinnovatieregeling.

 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.