NU.nl blijft grootste online nieuwsmerk
Nieuws |Door Piet Bakker
Sinds oktober 2016 wordt het bereik van vrijwel alle Nederlandse online merken op alle platformen gemeten door Vinex. Sinds juli van dit jaar zitten daar ook de grote internationale merken als Google, Facebook, Twitter, Netflix en Spotify bij, inclusief al hun submerken.
In de sector nieuws heersen vier merken: NU.nl is met 7 miljoen gebruikers per maand (september 2017) de onbetwiste koploper, dan volgen NOS en AD die om de tweede en derde plek strijden (ruim 6 miljoen) gevolgd door Telegraaf.nl (5 miljoen).
Dan komt er een tijdje niets. Met een bereik van net onder de 3 miljoen wisselen NRC, de Volkskrant, Metro en RTL Nieuws stuivertje, NRC is in september voor het eerst de grootste van de ‘kleine vier’. RTL Nieuws laat een dalende tendens zien sinds mei van dit jaar.
De top 10 wordt afgesloten door Trouw (2 miljoen) en de regionale Persgroepkrant de Gelderlander (1,5 miljoen).
De top 10 is gebaseerd op de ranglijst van september 2017. In voorgaande maanden zaten ook nieuwsmerken LINDA. en Het Parool in de top 10.
Smartphone
Bij alle nieuwsplatformen domineert de smartphone, bij Metro, RTL Nieuws, LINDA. en de Gelderlander (die laatste twee zijn nr. 11 en 12 in de lijst van september) is het smartphone-bereik twee tot drie maal zo groot als het bereik op de traditionele computer of laptop. Bij Trouw, LINDA. en de Gelderlander is het tablet-gebruik groter dan het desktop/laptop-gebruik.
Google en Facebook
Als we de nieuwsmerken vergelijken met de andere online merken, komen de eerste nieuwssites op plek 8 (NU.nl), 10 (NOS), 11 (AD) en 16 (Telegraaf). Google (inclusief YouTube, Maps en Play) en Facebook (inclusief Whatsapp, Instagram en Messenger) domineren.