“Ondernemen is een spelletje, waarbij je wint en verliest”

Huub-Schuijn-Yournalism

De journalistieke innovatiewedstrijd The Challenge gaat in augustus voor het eerst als summerschool van start. Tot 14 juni kun je je nog aanmelden voor deelname. Hoe gaat het nu met oud-winnaars? Huub Schuijn van Yournalism heeft nog steeds hart voor ondernemen.

In 2014 besloot Huub Schuijn om samen met een groep vrienden het avontuur aan te gaan. Ze gaven zich op voor The Challenge, de springplank voor jonge ondernemende journalisten van het Stimuleringsfonds. “We zaten al een tijdje te broeden op een idee, en dachten dat het winnen van deze wedstrijd de perfecte kickstart zou kunnen zijn.”

Na weken van brainstormen en bijschaven tussen de andere deelnemers van The Challenge, onder begeleiding van ondernemers en journalistieke experts,  was een bedrijfsplan voor de start-up Yournalism geboren. Een journalistiek platform waarbij het publiek zou bepalen èn betalen wat de journalist onderzocht.

Een makkelijke opgave was het niet. Maar het project was belangrijk voor Schuijn en zijn teamgenoten. “We wilden dit zo graag, dat we dachten: we gaan dit hoe dan ook doen, of we nu winnen of niet. En ik denk dat die mindset geholpen heeft om de finale te halen.” Yournalism won niet alleen The Challenge, maar sleepte ook de Tegel Toekomst Prijs, de Ben & Jerry JoinOurCore en de duurzaamheidsprijs van Start-upWeekend binnen.

De stekker eruit

Toch ging het mis. Voor de ontwikkeling van een geavanceerder platform kreeg het team de financiering niet rond. “De marktpartijen wilden niet mee investeren, dus was er een investeerder nodig. Die trok zich uiteindelijk terug. Dat heeft ons genekt.”

Dat ze de stekker uit het project moesten trekken ziet Schuijn niet alleen als een mislukking. “In dit avontuur waren niet alleen de start en de groei, maar ook het stoppen interessant en leerzaam. Als ondernemer moet je je ook door vervelende tijden heen slaan. Je moet risico’s durven nemen en dat gaat soms goed en soms fout.”

Word niet meteen verliefd op je eerste idee

Zou Schuijn nog eens een start-up opzetten -en dat is hij van plan-, dan zou hij proberen een open blik te houden en het eerste prototype van het idee veel langer testen. “We gingen veel te snel bedrijfje spelen en hadden langer de rol van onderzoeker moeten vasthouden. Een belangrijke tip voor starters is dan ook om niet meteen verliefd te worden op je eerste idee. Uiteindelijk is dat een soort kiemzaadje dat moet gaan groeien, het wordt beter door heel veel feedback en veranderingen.”

Gepassioneerd

Zijn liefde voor ondernemerschap is nooit verdwenen. “Die was er voor The Challenge al en is sindsdien alleen maar groter geworden”. Naast zijn werk als freelance marketing consultant coacht Schuijn in het kweekvijverprogramma van het Stimuleringsfonds mensen die een start-up willen beginnen. Hij denkt mee over het aanscherpen van een idee en helpt als het mis gaat. “Ik vind het mooi als je ziet dat mensen gepassioneerd zijn over iets en daar een zo groot mogelijk succes mee willen behalen.”

Schuijn raadt dan ook iedereen aan om mee te doen aan The Challenge. Een tip? “Zie ondernemen als een spelletje, waarin je wint en verliest. Zie jezelf als onderzoeker en durf te twijfelen of de mist in te gaan. Daarnaast is een goed team de ultieme sleutelfactor. Je kunt beter een A-team hebben met een B-plan dan een A-plan met een B-team.”

Meedoen aan de eerste Summerschool van The Challenge? Meld je voor 14 juni aan!

 

Deel dit artikel:

Over Elise Barends

Elise Barends is masterstudent Media en Journalistiek aan de Erasmus Universiteit, en hoopt in juli af te studeren. Tevens is zij bevoegd leerkracht basisonderwijs en heeft zij een bachelor geschiedenis behaald.

Reageer