Onderzoeksjournalistiek met behulp van kunstmatige intelligentie – en meer events in oktober

events oktober

Een avond over samenwerken met je publiek (hoe dan? En welke rol krijgt de lezer dan?), de nieuwste toepassingen van kunstmatige intelligentie bij onderzoeksjournalistiek en de kansen die de groeiende populariteit van video on demand biedt: dit zijn de journalistieke events van oktober.

Samenwerken met je publiek? Avond over ‘het publieke verhaal’

Lange tijd was het simpel: de journalist was de zender van een verhaal, de lezer de ontvanger. Zo zwart-wit hoeft journalistiek allang niet meer te zijn: veel redacties werken samen met hun lezers. Tijdens Het Publieke Verhaal, georganiseerd door De Balie Live Journalism en Are We Europe, staat die werkwijze centraal. Op welke manieren kun je je publiek laten bijdragen aan verhalen – als gelijkwaardige collega, als expert of adviseur? Met Gwen Martèl en Maaike Goslinga (De Correspondent), Ties Gijzel (Are We Europe) en Tim Wagemakers (De Balie Live Journalism).

11 oktober, 19.00 uur, De Balie – Kleine Gartmanplantsoen 19, Amsterdam.
Gratis toegang, wel even online aanmelden.

Onderzoeksjournalistiek met behulp van AI – en wat de toekomst nog meer brengt

Robotjournalistiek kennen we al (een beetje), maar halen we daar al uit wat erin zit? En wat kan kunstmatige intelligentie in de toekomst nog meer voor journalistiek betekenen? Kan het bijvoorbeeld ook helpen bij het doen van grote onderzoeksjournalistieke onthullingen? Tijdens het evenement AI Challenge: AI & The Future of Journalism hoor je daar alles over. Sprekers zijn onder anderen Marina Walker van The International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), Eric Smit van Follow The Money en Ard Boer van NDC-Mediagroep.

15 oktober, 19.30 – 22.00 uur, Grand Theatre Groningen. Toegang: 5 – 8 euro.

Video on demand wordt steeds populairder: hoe maak je daar als videomaker gebruik van?

Lineair kijken begint langzaam tot het verleden te behoren: we kijken meer en meer video on demand. Volgens onderzoek gaat maar liefst 27 procent van onze kijktijd naar Netflix, Amazon, YouTube en andere aanbieders. Dat biedt videomakers en -aanbieders kansen, en daarover gaat het Cross Media Café van deze maand. Met Sjef Pijnenburg (ODMedia), Jeroen Koopman (NewBe), Hanna Verboom (CineTree) en Niels Baas (NLZiet).

7 oktober, 14 – 17 uur, Beeld & Geluid. Media Parkboulevard 1, Hilversum. Toegang: 20 euro (10 euro voor studenten). Van tevoren is er op dezelfde plek een expertsessie (11.30 – 13 uur, losse kaarten 20 euro, combiticket 32,50).