Opnieuw dalende cijfers kranten VS

De digitale krantenoplage in de VS steeg vorig jaar met enkele procenten, verder zijn het vooral dalende grafieken als het gaat om oplages, advertentie-inkomsten en werkgelegenheid.

2015 was voor Amerikaanse kranten een jaar van teruglopende cijfers. De oplages van kranten die dagelijks publiceren daalde met 7%, de grootste daling sinds 2010. Dit verlies is volledig toe te rekenen aan de papieren oplage, welke in totaal 9% daalde. Online werd een groei bereikt van 2%, wat voor enige compensatie van het gemiddelde zorgt. De zondagsuitgaven zagen een verlies van 4%. Ook hier volledig veroorzaakt door de daling van print (5%), waar online op zondag 4% steeg.

Schermafbeelding 2016-07-05 om 16.07.05

Advertentie-inkomsten

Ook wat betreft advertentie-inkomsten was 2015 geen goed jaar. Een daling van 8% ten opzichte van 2014 betekent de grootste daling sinds 2009. Een kwart van de advertentie-inkomsten komt nu van online, een groeiend aandeel. Dat een kwart van de inkomsten een online oorsprong heeft wil niet zeggen dat het goed gaat met die markt, de opbrengsten daalde met 2%, met de print markt gaat het in verhouding simpelweg nog slechter.

Schermafbeelding 2016-07-05 om 16.05.58

Werkgelegenheid

Het laatste jaar waarover werkgelegenheidscijfers uit de VS bekend zijn is 2014. Sinds 2009 daalde het aantal ‘newsroom employees’ niet zo hard: 10%. In twintig jaar tijd (1994-2014) verdwenen er 20.000 banen, een daling van 39%.

Schermafbeelding 2016-07-05 om 16.06.37

Bron: State of the News Media 2016

Reageer

Geef een reactie

*