Online televisie: jongeren kijken veruit het meest

Nieuws |

Sinds 1 januari 2016 onderzoekt Stichting Kijkonderzoek (SKO) hoe vaak en door hoeveel mensen traditionele tv-programma op hun computer, tablet en smartphone worden bekeken. Meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent, bijna 9 miljoen) heeft dat weleens gedaan in 2016. De NPO-programma’s trekken op maandbasis de meeste kijkers, de computer is populairder als platform dan tablets en de smartphone.
Per maand bekijken 2,3 miljoen Nederlanders een NPO-programma online, RTL bereikt met z’n programma’s bijna twee miljoen kijkers. SBS bereikt minder kijkers, ruim 800.000 per maand. Het gaat in alle gevallen om programma’s die eerder op de traditionele kanalen zijn uitgezonden. Over voorgaande jaren is geen informatie verzameld.

online tv 2016
online tv-kijkers 2016, aantallen, NPO, RTL, SBS

De ‘traditionele’ desktopcomputer of laptop is het meest gebruikte platform, gemiddeld ruim twee miljoen keer per maand, daarna volgen de tablet (1,3 miljoen) en het kleine schermpje van de smartphone met toch nog 900.000 maandelijkse gebruikers. Bij de NPO zijn de verschillen tussen de platformen het grootst, bij de andere twee broadcasters ligt het gebruik van de drie verschillende platformen dichter bij elkaar.

Top 25

In de top 25 van best bekeken online tv-programma’s staat  de Emma wil leven anorexia-special van NPO 3 op de eerste plek. Online waren er 289.000 kijkers, wat betekent dat 22 procent van de in totaal 1,3 miljoen kijkers het programma online bekeek. Aangezien online kijken vrijwel altijd ‘uitgesteld’ kijken is en naar dit programma ook zo’n 40 procent van de traditionele tv-kijkers uitgesteld keek, is dit programma vaker ‘later’ gekeken dan op het officiële uitzendtijdstip. Daarbij moet dan ook bedacht worden dat ‘uitgesteld’ kijken door SKO alleen binnen een week geteld wordt, iedereen die nog later kijkt, wordt niet meegeteld.
In de top 25 staan nog vijf andere informatieve programma’s: Over mijn lijk (NPO 1), Lauren (NPO 3), Hij is een zij (NPO 3), Zondag met Lubach (NPO 3) en Rambam (NPO 3). De doelgroep van NPO 3 is kennelijk ook de groep die relatief vaak informatie of nieuws niet-lineair kijkt. Het programma Rundfunk (ook NPO 3) bereikte 44 procent van de kijkers online (allemaal uitgesteld). Ook de meeste tv-kijkers naar dit programma keken ‘on demand’.

Non-fictie

Non-fictie – waaronder nieuws en informatie – via online tv is het belangrijkste genre bij NPO en SBS, bij RTL zijn dat fictie en amusement.
online tv 2016 genres
Genres bij online tv-kijken, 2016, NPO, RTL en SBS.

Leeftijd

Bij het ‘traditionele’ televisiepubliek overheersen de twee hoogste leeftijdscategorieën: 50-64 en 65-plus. Bij het online kijken is de groep 20 tot 34 het grootst. De groepen 35-49 en 50-64 komen op de tweede en derde plek, de groep 65-plus bevat relatief weinig online kijkers.

online tv 2016 leetijd
Online tv-kijken in 2016, leeftijdscategorieën.

Bron: Stichting KijkOnderzoek/SKO

 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.