Op naar een werkend testproduct van The Playwall

Een jaar geleden waren Nina van Hattum, Amber Kortzorg en Annefleur Schipper net begonnen met hun project The Playwall. Nu hangen ze continu aan de telefoon en drinken ze koffie met media, privacykenners en game developers. Op naar een werkend testproduct.

Ik zit in een bomvol lunchcafé in Amsterdam en bestel een grote zwarte koffie. Mijn gloednieuwe Macbook ligt op de houten tafel voor me. Even kijk ik uit het raam, naar de voorbij razende fietsers, de beduusde toeristen en de viskraam die langzaam zijn luiken open rolt. Ik kijk weer terug naar de houten tafel voor me waar zojuist nog mijn laptop lag. Maar deze ligt er niet meer. Hij is weg. Gestolen. En ik had niets door. Ik haal mijn schouders op en neem rustig een slok van mijn koffie: dit soort dingen gebeuren nou eenmaal.

Ruilmiddel voor bedrijven

Het bovenstaande is totale onzin. Niemand zou zo reageren als iets waardevols wordt gestolen, iets dat eigenlijk veel geld waard is. Niemand staat het toe als wildvreemde bedrijven allemaal vijftig euro uit je portemonnee pakken, zonder dat jij daar toestemming voor geeft of iets voor terugkrijgt. En toch gebeurt dit dagelijks op grote schaal. Zonder dat we het weten zijn wij, mensen, een ruilmiddel geworden voor grote bedrijven. Onze persoonlijke informatie, onze data, wordt stiekem afgepakt, zonder dat wij daar iets aan kunnen doen. Zonder dat wij daar iets voor terugkrijgen. En daar moet iets aan veranderen.

De eerste stappen zijn meteen het moeilijkst, want alles is nieuw

Dat is precies de kernwaarde vanwaaruit The Playwall is ontstaan. Wij willen monetaire waarde koppelen aan persoonlijke informatie en zo de macht teruggeven aan de gebruiker. Bovendien kunnen gebruikers zo zelf bepalen wat ze überhaupt willen weggeven aan informatie. Vol goede moed en met veel enthousiasme zijn we op 1 september begonnen. In een oude fabriek in Amsterdam-Noord hebben we ons kantoor inmiddels al meer dan ingewijd. Het is de perfecte plek voor ons, want het bruist van de start-ups en innovatieve ideeën op het gebied van technologie en journalistiek. Precies wat we zochten.

De eerste stappen zijn wel meteen het moeilijkst, want alles is nieuw. Na de eerste kleine stapjes te hebben voltooid en kinderlijk blij te zijn met dingen als een eigen business-card, een inschrijving bij de KVK of het feit dat we een eigen bankrekening op naam van The Playwall hebben, begon het echte werk. Maar ja, waar begin je in godsnaam?

Elke dag van koers veranderen

Na flink wat ge-brainstorm, zijn we inmiddels hard aan de weg aan het timmeren om met mediapartners samen te werken. Het is een groot onderzoek en elke dag veranderen we van koers hoe dit het beste aan te pakken. We hangen permanent aan de telefoon en racen heen en weer om koffie te drinken met media, privacykenners en game developers. Binnen een jaar willen we een werkend testproduct hebben.

Soms denken we nog terug aan een jaar geleden, toen we voor het eerst met dit idee in de weer waren. We hadden nooit gedacht dat we nu, met z’n drietjes, in ons eigen kantoor, van ons eigen bedrijfje, hier écht aan bezig zouden zijn. En ik kan je vertellen, dat is een ongelooflijk vet gevoel.

Annefleur Schipper

Foto: het team van The Playwall, net na inschrijving bij de Kamer van Koophandel

 

Reageer

Geef een reactie

*