Nieuws | Innovatie
‘Het is een klein fikkie stoken,’ omschrijft Oscar Kneppers het opzetten van een start-up tijdens het congres Media van Morgen. “Als dat lukt wordt het groter, iedereen gaat naar het vuur kijken.” Zijn bedrijf Rockstart, dat start-ups begeleidt bij het opschalen, bestaat nu vijf jaar. Elk jaar sluiten zich 50 nieuwe bedrijven aan. De ‘rockbands in business’, zo ziet hij ze – vandaar de naam Rockstart.
Volgens Kneppers is het nog nooit zo makkelijk en goedkoop geweest om een eigen bedrijf te beginnen. Daarom drukt hij iedereen met een plan op het hart: “Step forward, start.” En doe het samen, want iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. Zelf kan hij bijvoorbeeld niets met spreadsheets, daar heeft hij weer anderen voor.
Meteen bouwen
Kneppers gaat uit van een rij mantra’s. Stop talking, start building is er zo een. “Mijn goede vriend Jan heeft visie. Hij heeft alles bedacht, Linkedin, Uber, Twitter. Maar hij bleef maar praten, en anderen gingen het doen. Je moet meteen gaan bouwen!”
Doorzetten of stoppen
Nog een belangrijke: Learn. Pivot. Het is belangrijk om steeds je idee te kantelen (‘pivot’), er niet te gehecht aan te raken, het weer aan te passen. Omdat dat helemaal niet fijn is, is Kneppers’ favoriete mantra: Keep up, keep going. Want soms is het een kwestie van doorzetten, maar soms ook niet. Wie wil weten wanneer je moet stoppen, en wanneer juist doorgaan, moet het boekje ‘The dip’ van Seth Godin maar lezen.
Media van Morgen
Op donderdag 26 oktober 2017 vond in De Nieuwe Liefde in Amsterdam de eerste editie van het congres Media van Morgen plaats. Een dag vol innovatieve journalistieke start-ups, nieuwe technieken en inspirerende journalistieke producties. Tijdens het congres werd de MRGN Publieksprijs uitgereikt aan The Playwall en de winnaars van The Challenge bekendgemaakt: Are We Europe, ZZPeer en Research Assistant (aanmoedigingsprijs).
Foto: Sean van der Steen