Prijswinnende lokaal-nieuwssite Bklyner laat zich redden door lezers

Brooklyn Bridge Bklyner

Meer en meer lokale nieuwssites in New York gaan op zwart, stadsredacties van grote kranten bezuinigen. De prijswinnende website Bklyner houdt dapper stand. Aan advertenties viel niets meer te verdienen, dus besloot de hoofdredacteur in te zetten op een abonneemodel.

We blijven bestaan‘, kopte de New Yorkse lokale nieuwssite Bklyner op de eerste dag van het jaar. Ook voor oprichter en hoofdredacteur Liena Zagare was dit min of meer nieuws. Begin december vroeg zij aan haar meer dan driehonderdduizend lezers om een betaald abonnement -vanaf 2 dollar per maand-  te nemen op haar site die ‘everything Brooklyn’ verslaat. Ze had er 3000 nodig om de boel draaiende te houden; om schrijvers te kunnen betalen voor hun werk. De teller stond 1 januari op 1745.

Dat was niet genoeg.

De positieve reacties op haar oproep – onder andere een brief van een gedetineerde die via de site op de hoogte bleef – overtuigden Zagare echter om door te ploeteren met de prijswinnende site. Bklyner bericht al tien jaar (in verschillende vormen) over nieuwe lokale restaurants, vermiste katten en milieurampen die grote media ontgaan. Een uitdaging in New York, want in de mediahoofdstad van Amerika staat de lokale verslaggeving al tijden onder druk. Grote kranten als The New York Times, The Wall Street Journal en New York Daily News bezuinigden de afgelopen jaren fors op hun stadsredacties. Die laatste krant heeft al vier maanden geen hoofdredacteur aan het roer. En vorig jaar gingen populaire lokale sites Gothamist en DNAinfo plotseling op zwart en verdween na 63 jaar de printeditie van de Village Voice (in navolging van de New York Observer een jaar eerder).

Als een lokaal medium verdwijnt, hebben lezers spijt dat ze niet de kans hebben gehad het te redden

‘De grootste uitdaging voor lokale nieuwsorganisaties en -sites is genoeg geld te verdienen om te kunnen blijven draaien’, legt Zagare uit. In het geval van Gothamist en DNAInfo werkte het businessmodel – een miljardair die de verliesgevende bedrijven in leven houdt – totdat diezelfde rijkaard de geldkraan dichtdraaide. En advertenties, lacht ze, daar kun je inmiddels niet meer de rekeningen van betalen. Op social media kunnen lokale bedrijven veel gerichter adverteren en het is ook de plek waar gemeenschappen, in Facebook-groepen, tegenwoordig samenkomen en discussiëren.

Ongerepte inkomstenbron

‘Lezers zijn een tot nu toe vrijwel ongerepte inkomstenbron voor het betalen voor lokaal nieuws,’ zegt Zagare. Uit gesprekken met media-experts bleek dat een abonnementensysteem, zoals De Correspondent of The Athletic, levensvatbaar kan zijn op lokaal niveau. ‘De grootste spijt die lezers hebben als hun favoriete lokale medium verdwijnt,’ leerde Zagare, ‘is dat ze nooit de kans hebben gekregen om het te redden.’

Inmiddels staat de teller voor Bklyner op een kleine tweeduizend abonnees. Een bewijs dat Zagare belangrijk werk levert, vindt ze zelf. Bklyner, en concurrenten als BK Reader en Welcome2TheBronx, zijn niet alleen de plekken om recensies te vinden van nieuwe restaurantjes of bistro’s. Tijdens een natuurramp vind je daar waar je een elektriciteitsgenerator kan kopen. Of je leest er dat de nieuwe politiechef in jouw buurt het niet zo nauw neemt met burgerrechten. ‘Er gebeurt zoveel in deze gigantische stad,’ zegt Zagare. ‘Zeker als er niemand kijkt.’

Verantwoordelijkheid

Die tweeduizend abonnees zijn ook een grote verantwoordelijkheid. ‘Ik kan niet de kantjes ervan af gaan lopen,’ lacht Zagare. Het abonneegeld zal worden gebruikt om redacteuren te betalen voor hun werk. Want goede verhalen maken, benadrukt de hoofdredacteur, is de enige juiste strategie voor een lokale site. Dat betekent minstens een keer per maand een groot onderzoeksjournalistiek stuk naast de vermiste-kattenverhalen plaatsen. En dat moet kunnen in Brooklyn waar inkomensongelijkheid, ongeremde bouwdrift en een ontluikende techsector voor grote wrijvingen zorgen. ‘Bezoekers komen voor goede verhalen.’ En hopelijk blijven ze hiervoor betalen. ‘Het is wel wennen, hoor,’ lacht Zagare. ‘Dat we naast een nieuwsorganisatie ook opeens een vereniging zijn.’

Over Hans Klis

Hans Klis (1984) is correspondent in de Verenigde Staten. Hij werkt vanuit New York onder andere voor NRC Media, Omroep WNL, Intermediair en Veronica Magazine.

Reageer

Geef een reactie

*