Publicism wil persvrijheid garanderen met blockchain-dashboard

De persvrijheid staat in steeds meer landen onder druk. Slechts dertien procent van de wereldbevolking is verzekerd van vrije pers. Het team achter Publicism wil voorkomen dat dat percentage afneemt en werkt aan een dashboard dat journalisten in staat stelt met de blockchaintechnologie te werken, bekend van de bitcoin. Zo kunnen ze anoniem blijven.

Volgens Pieter Haasnoot, een van de initiatiefnemers van Publicism, zijn er twee redenen voor die penibele situatie van de persvrijheid: een technologische en een economische. Het technologische gevaar schuilt volgens Haasnoot in het groeiende gemak waarmee politieke, terroristische en criminele organisaties gebruik maken van technologie. “Het wordt bijvoorbeeld steeds makkelijker om met data van burgers aan de haal te gaan.” Het economische gevaar zit hem in een verschuiving van advertentiegelden. “Die gaan niet langer naar journalistieke bedrijven, maar steeds meer naar internetbedrijven als Facebook en Google. Bedrijven die geen journalistieke activiteiten financieren.”

Publicism wil de anonimiteit van bronnen, bloggers en journalisten, bijvoorbeeld in probleemgebieden, waarborgen door betaling via blockchaintechnologie mogelijk te maken. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek stelde 50.000 euro subsidie beschikbaar voor het project. Het team achter Publicism wordt gevormd door Pieter Haasnoot, Annemarie Teune en John Oliveira. Haasnoot zat eerder in de directie van SBS, MTV en TMG, hij adviseert nu raden van bestuur over innovatie en coacht start-ups.  Teune werkte eerder als Business Developer bij Sanoma en Microsoft en Olivieira is marketingstrateeg voor verschillende mediabedrijven, waaronder MTV Networks.

Oplossing

Technologische ontwikkelingen mogen dan een gevaar gecreëerd hebben, ze bieden volgens Haasnoot ook de oplossing. Een van die ontwikkelingen, de blockchain, is nu vooral nog bekend van de Bitcoin, maar het idee erachter kan meerdere toepassingen krijgen.  “Met de blockchain zetten we de controlerende partij buiten spel en kan de journalist volledig onafhankelijk te werk gaan.” De blockchaintechnologie is namelijk decentraal georganiseerd. Dat betekent dat de content niet op één centrale server staat opgeslagen, maar dat iedereen die zich bij het netwerk aansluit ook eigenaar is. “Dat maakt het netwerk veel minder gevoelig voor aanvallen van buitenaf.”

Een ander voordeel van de komst van de blockchain naar de journalistiek ligt in de mogelijkheid voor de journalist om zijn of haar werk direct aan het publiek of aan een andere partij aan te bieden, zonder het gevaar te lopen dat er iemand meekijkt met de transactie. “Dit is een uitkomst voor correspondenten in risicogebieden als Turkije, Burundi en Egypte die er belang bij hebben om anoniem te blijven.”

Maar het werken met de blockchain is nog technologisch complex. Er bestaan inmiddels platformen die ervoor zorgen dat het ontwikkelen van apps die gebruikmaken van de technologie, eenvoudiger wordt. “Maar daar wordt toch nog enige technische kennis van de gebruiker gevraagd. Dat moet makkelijker”, zegt Haasnoot.

Dashboard

En dus werkt Publicism aan een dashboard dat het gebruiksgemak van de blockchain moet vergroten. Het dashboard, in de vorm van een app waar gebruikers onder meer informatie kunnen versturen, wordt hoofdzakelijk ontwikkeld voor de mobiele telefoon.

Uit een eerste experiment via social media bleek dat er interesse was voor het dashboard van Publicism. “Met name in landen waar de persvrijheid onderdrukt wordt, zoals Egypte, Pakistan en Ethiopië.”

Uitdagingen

Voordat de app live kan gaan, krijgt Publicism nog te maken met enige uitdagingen. Zo is het volgens Haasnoot nog moeilijk om de absolute anonimiteit van gebruikers te garanderen. “We hebben goede hoop dat dit in de nabije toekomst wel gaat lukken, maar daarvoor zullen de blockchaintoepassingen nog verder ontwikkeld moeten worden.” Daarnaast kan het potentieel van het dashboard pas echt verkend worden wanneer er een prototype online komt. Daar werkt het team nu aan, met de tweede helft van 2017 als streven.

“We geven de macht weer terug aan de journalist. Die kan zijn verhalen op een gebruiksvriendelijke manier verspreiden via de blockchain. Op die manier houden we de vrije pers, ook daadwerkelijk vrij.”

 

Cartoon: Persvrijheid in Egypte, door Carlos Latuff

Reageer

Geef een reactie

*