Quartz praat je bij met hun eigen ‘nieuws-whatsapp’

De Amerikaanse zakensite Quartz lanceert een nieuws-app die vormgegeven is als een chatapplicatie zoals Whatsapp of Facebook Messenger.

 

IMG_0308Voor de ontwikkeling van de Quartz-app gooide de eigenzinnige zakensite alle bestaande conventies overboord, zo schrijven ze zelf. En dat is te zien. Bij het openen van het app zie je geen artikelen of foto’s, maar een chat-interface, waar je een welkomstboodschap ontvangt van de redactie (“Good afternoon. Great to see you back so soon”). Dan volgen er korte berichtjes met de headlines waarbij je als gebruiker telkens kan ‘terugchatten’ door uit twee antwoordkeuzes te kiezen: één antwoord levert je meer info over het betreffende nieuwsonderwerp op (bijvoorbeeld “tell me more”), de ander leidt je naar het volgende onderwerp (“anything else?”). Een klik op een bericht opent je browser en leidt je naar het volledige artikel. De meeste artikelen zijn van Quartz zelf, maar er wordt ook gelinkt naar andere nieuwssites.

Het doet een beetje denken aan een gesprek met een online klantenservice bot van IKEA of Bol.com. De makers zeggen zelf geïnspireerd te zijn door onder andere het iPhone-spelletje Lifeline, waar een spannend verhaal vertelt wordt middels een chatgesprek met een gestrande astronaut.

Aparte redactie

Chat-apps als Telegram en Slack boden ook al de mogelijkheid om bots te ontwikkelen die voorgeprogrammeerde antwoorden geven, maar het grote verschil is dat de Quartz-app niet geautomatiseerd werkt.

Er is een aparte redactie opgetuigd die de hele dag de berichtjes en de antwoordkeuzes schrijft. Dat is meteen het grote nadeel: Voor kleinere of minder vermogende redacties zal dat te kostbaar zijn. Of dit voor Nederlandse redacties haalbaar is, is dus nog de vraag.

De chat-aanpak lijkt bedoeld om jonge generaties aan te spreken; de groep die vergroeid is met z’n smartphone. De kernachtige teksten, in snelle berichtjes, maken het makkelijker om tussen de reeks Whatsapp-, Facebook-, en Tinderberichtjes ook snel even wat nieuws mee te pakken.

IMG_0302Haikus en GIFjes

Ook de toon sluit hier op aan. Waar de meeste nieuwsapps (en zéker die van zakelijke nieuwssites) statig en formeel proberen over te komen, doet Quartz hier het tegenovergestelde: de nieuwsberichtjes zitten bomvol emoij’s en GIFjes. De toon is persoonlijk en licht met af en toe een grapje. Zo kan je bijvoorbeeld beursupdates ontvangen in haiku-vorm.

De vraag is natuurlijk of deze vorm aanslaat. De iPhone-app Circa probeerde eerder ook nieuws op een nieuwe manier te brengen voor de smartphone-generatie. In de app werden berichten in korte brokjes opgeknipt. De lezer bepaalde zelf hoe diep hij een onderwerp in wilde duiken, net als dat nu kan met de antwoordkeuzes.

Circa was populair en werd geroemd om zijn unieke aanpak, maar wist ondanks dat te weinig inkomsten te genereren en is vorig jaar gestopt (al wordt er gewerkt aan een doorstart).

Verdienmodel

Een verdienmodel heeft Quartz in elk geval al wel, en dat is gelijk het grootste minpunt aan de app: aan het einde van de nieuwsberichtjes krijg je reclame toegestuurd.

IMG_0299De redactie probeert je met de app op een persoonlijke manier bij te praten over het nieuws, alsof een vriend je wat headlines stuurt, maar je vrienden zullen je niet zo snel na het appen een nieuwe auto proberen te verkopen. Dat voelt hinderlijk.

Maar los daarvan is het vooral een aantrekkelijke nieuwe manier om snel even bij te lezen in het laatste nieuws. Het wordt ook interessant om te zien of meer nieuwsorganisaties het voorbeeld zullen volgen. De app past in de trend dat journalistiek steeds meer tweerichtingsverkeer wordt, al is de mate van interactiviteit hier natuurlijk nog maar zeer beperkt.

De app is te downloaden voor de iPhone en werkt ook met een Apple Watch.

Over Casper Wolfert

Casper Wolfert is innovatie- en procescoördinator bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Hij schrijft op SVDJ.nl over journalistieke innovatie, start-ups en de innovatieregeling.

Reageer

Geef een reactie

*