RFG Magazine is een springplank voor gevluchte journalisten in Nederland

gevluchte journalisten

RFG Magazine is een online platform waar journalisten met een vluchtelingenachtergrond artikelen publiceren. Hun persoonlijke verhalen zijn het ‘unique selling point’ van de site, die voor veel auteurs dient als opstap naar een Nederlandse carrière. ‘Het is de beste plek om te beginnen, maar daarna moet je verder.’

‘De media hebben ontelbare verhalen over vluchtelingen, maar weinig verhalen worden door vluchtelingen geschreven.’ In dat gat springt RFG Magazine, volgens het mission statement op de website: ‘We willen dat hun stemmen worden gehoord’.

Persoonlijke verhalen

Een kleine anderhalf jaar na de oprichting vind je op RFG Magazine een verzameling vaak persoonlijke verhalen van vluchtelingen. Syriër Hazem Darwiesh schreef over het pijnlijke moment dat hij bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst zijn homoseksualiteit moest bewijzen, Sara Mohammadi reflecteert in een column op haar vooroordelen over mensen uit andere culturen en Handan Tufan schreef over vrouwenrechten in Turkije. Momenteel zijn er twintig schrijvers verbonden aan RFG Magazine.

Als Nederlander kun je over de vluchtroute vanuit Syrië schrijven, maar deze mensen kunnen dat verhaal veel beter vertellen

Marjolein Koster, die drie journalisten begeleidt, noemt de persoonlijke verhalen het ‘unique selling point’ van RFG. ‘Ik vind het  vervelend als een Nederlandse journalist een stuk schrijft over hoe “de Ander” moeite heeft om zich aan te passen aan Nederlandse normen en waarden,’ zegt ze. ‘Het is interessanter als Sara Mohammadi eerlijk beschrijft hoe ze aanvankelijk moeite had met de cultuurverschillen tussen Nederland en Iran. En natuurlijk kun je als Nederlander wel over de vluchtroute vanuit Syrië schrijven, maar deze mensen hebben die reis daadwerkelijk gemaakt. Zij kunnen dat verhaal veel beter vertellen.’

Uit eigen expertise putten

Tegelijkertijd merkt ze dat niet iedereen over vluchtervaringen wil schrijven, ‘omdat de herinneringen nog zo vers zijn. We staan open voor alle ideeën en moedigen journalisten aan om ook uit hun eigen expertises te putten. Stel, je bent een tech-journalist, dan moet je ook over tech kunnen schrijven.’ RFG Magazine is bedoeld als kickstart voor een langdurige carrière in het Nederlandse medialandschap.  

IMG_7708
Hazem Darwiesh

Het platform bestaat sinds het voorjaar van 2017 en is opgetuigd door freelancerscollectief De Coöperatie en On File, een platform dat sinds de Balkanoorlog gevluchte mediamakers helpt om in Nederland een carriėre op te bouwen. De Coöperatie levert de journalistieke expertise en onderhoudt de website, On File put uit een groot schrijversnetwerk en goede contacten met maatschappelijke organisaties als VluchtelingenWerk Nederland en UAF, een stichting voor vluchteling-studenten. RFG Magazine is overigens niet het enige platform voor schrijvende vluchtelingen – ook Majalla wil gevluchte journalisten een opstap bieden. 

Journalisten die via RFG publiceren, worden gekoppeld aan Nederlandse freelancers, die hun klankbord en taalcoach zijn. Stukken worden via een Katalysis-betaalknop op de website verkocht en, als de schrijver dat wil, doorgeplaatst naar Reporters Online. Ook kunnen andere media artikelen van RFG Magazine overkopen.

Leren schrijven voor Nederlands publiek

Hazem Darwiesh schreef in Syrië voor verschillende Arabische media. Toen hij een woning in Zwolle vond, wilde hij voortaan ook Nederlandstalige stukken schrijven. Op eigen houtje bereikte hij de opiniepagina’s van NRC. Daarna publiceerde hij maandenlang niet in het Nederlands, totdat hij zich bij RFG aansloot. In een bibliotheek in zijn woonplaats vertelt hij dat hij door RFG Magazine leerde schrijven voor een Nederlands lezerspubliek. De weelderige beschrijvingen die in het Arabisch gangbaar zijn, moest hij afleren. ‘Nederlanders vinden het mooi als je kort en direct schrijft. In het Arabisch speel je met woorden en leg je veel gevoel in de tekst,’ zegt hij.

Darwiesh vertelt hoe hij met eindredacteur Karin Spaink maanden aan zijn eerste stuk sleutelde, dat hij publiceerde op OneWorld. Dankzij de contacten die hij opdeed bij RFG Magazine – en bemiddeling door On File – loopt hij nu stage bij NRC.  ‘Ik probeer mijn stukken zelf aan andere media te verkopen. Daarna plaats ik het pas bij RFG, omdat ik dankbaar ben voor hun hulp. Het is een cadeau, want via RFG bereik ik geen publiek.’

In de toekomst wil hij schrijven over Syrische homo’s in Amsterdam, de segregatie die hij waarneemt in de Nederlandse samenleving en wat er fout gaat in het contact tussen Nederlandse gemeenten en nieuwkomers. Die verhalen zal hij waarschijnlijk niet meer bij RFG publiceren. ‘Het was de beste plek om te beginnen, maar daarna moet je verder.’

Springplank voor gevluchte journalisten

De ambities die RFG Magazine bij oprichting had, kan het platform dan ook niet allemaal waarmaken. Er verschijnen te weinig stukken om een vast lezerspubliek te binden en andere media weten het platform nauwelijks te vinden. Het is meer een online-portfolio dan een zelfstandig magazine. ‘Er is geen constante ‘flow’ van artikelen,’ zegt RFG-coördinator Merel Huisman. ‘Schrijven voor RFG is vrijblijvend en het afgelopen jaar was dit platform vooral een springplank voor gevluchte journalisten.’

Daar wil Huisman de komende tijd ook op blijven inzetten.  ‘Aan On File zijn journalisten verbonden die al twintig jaar in Nederland wonen. Ik ben aan het uitzoeken of zij willen coachen in loopbaantrajecten voor nieuwe journalisten. Van hen kunnen ze leren wat de beste voorbereiding is op een Nederlandse mediacarrière.’

Foto: SP Groningen

Over Joost Van Beek

Joost van Beek studeerde Geschiedenis en Journalistiek. Zijn stukken verschenen onder andere in de Volkskrant, bij VPRO 3voor12, Cultuurpers en Reporters Online. Hij werkt als freelance redacteur voor de nieuwsapp upday for Samsung.