RTL Nieuws heeft het meest betrokken publiek op Facebook: ‘We zijn selectief met calls to action’

RTL Nieuws

Van alle Nederlandse nieuwsmedia presteerde RTL Nieuws in de afgelopen twaalf maanden het best op Facebook, blijkt uit cijfers van analyticsbureau EzyInsights. ‘Het is een mix van nice to know, need to know en what’s in it for me.’

RTL Nieuws heeft tussen april 2017 en april 2018 de meeste likes, comments en shares verzameld van alle Nederlandse nieuwsmedia. Als wordt gekeken naar alle Nederlandse ‘publishers’ op Facebook, is alleen bij Dumpert (1,7 miljoen volgers) het engagement van hun publiek groter.

Dat een groot nieuwsmerk als RTL Nieuws het goed doet op Facebook, is op zichzelf niet zo bijzonder. Opvallender is dat het bij 617 duizend volgers meer los weet te maken dan de eeuwige concurrent NOS bij 744 duizend volgers. Mireille Derks, chef Online en Social Media bij RTL Nieuws, legt uit:

Verplaatsen in volgers

‘Als je kijkt naar de totale engagement, dan is een deel van de verklaring dat we meer posten dan de NOS. Als je kijkt naar de engagement rate [de hoeveelheid engagement per bericht, red.] zit het vooral in het plaatsen van posts die mensen willen delen en waarop ze willen reageren. Het is een mix van nice to know, need to know en what’s in it for me. We proberen ons goed te verplaatsen in onze volgers. Daardoor zie je vaak discussies ontstaan onder onze posts en daar halen we veel follow-ups uit. Ook dat zorgt voor grotere betrokkenheid.’

We zijn selectief in het plaatsen van calls to action

Met discussies uitlokken doelt Derks niet op het oproepen van volgers om hun vrienden te taggen, of in het wilde weg vragen stellen. ‘We zijn selectief in het plaatsen van calls to action. Speciaal voor Facebook schrijven we korte pakkende aanschrijvingen. Met veel aandacht voor de titels en foto’s.’

Door met succesformule

Van de recente aanpassingen aan het Facebook-algoritme (waardoor berichten met ‘meer waardevolle interactie’ meer aandacht krijgen), hebben ze bij RTL Nieuws niet veel gemerkt. ‘Het bereik is wel gedaald, de engagement niet per se, want we krijgen nog steeds veel reacties op posts. We zien wel minder uitschieters dan voorheen.’

Niks veranderen aan een succesformule, lijkt het motto dan ook. ‘Onze content-strategie was altijd om posts te plaatsen die mensen willen delen en waarop ze willen reageren. Dat is door de veranderingen van Facebook alleen maar belangrijker geworden, dus dat zijn we blijven doen.’

Foto door SimonQ錫濛譙 via Flickr 

Over Sjors Hofstede

Sjors Hofstede studeerde communicatiewetenschappen en journalistiek, en werkt als freelance journalist voor onder meer de Volkskrant en SvdJ.nl. Eerder werkte hij voor Blendle en Vrij Nederland.

Reageer

Geef een reactie

*