Hoe RTL met de Nieuwsupdate inspeelt op de komst van slimme speakers

In de VS zijn slimme speakers aan de orde van de dag, in Nederland kan het ook niet lang meer duren. Wat kun je er als journalistiek medium mee? Product manager Marjolein van der Aar vertelt hoe de RTL Nieuwsupdate tot stand kwam.

In de Verenigde Staten gaat het hard met de smart speaker. Een kwart van de Amerikanen heeft er één, en dat aantal groeit alleen maar. Volgens Marjolein van der Aar, product manager bij RTL, zullen er in 2020 ook zo’n 1,7 miljoen slimme speakers in Nederland zijn. Tijdens Black Friday stuntte een grote supermarkt er nog mee: een teken aan de wand.

Kans of bedreiging

Wat kunnen journalistieke media met smart speakers? Vormen ze een kans of een bedreiging? Volgens futuroloog Amy Webb geldt: ‘voice is the next big threat for journalism’. Feit is dat 45 procent van de Amerikanen met een smart speaker het ding gebruikt voor nieuws, maar uit onderzoek blijkt ook dat slechts 1 procent nieuws de belangrijkste ‘feature’ van de speaker vindt.

RTL verdiepte zich in de mogelijkheden en ontwikkelde toen een format voor de smart speaker: de RTL Nieuwsupdate, elke ochtend kort nieuws dat is ingesproken door nieuwslezer Jan de Hoop. Geld wordt er nog niet aan verdiend, vertelt Van der Aar, maar ze vindt het nuttig om hiermee te experimenteren. ‘Er komen ook smart displays aan, in de toekomst gaan we veel meer apparaten bedienen met onze stem. Wat we leren van de smart speaker kunnen we weer gebruiken bij smart displays.’

Géén podcast

Interactie is belangrijk, volgens Van der Aar. Dat is een van de lessen die de Nieuwsupdate tot nu toe heeft opgeleverd. ‘Als gebruiker wil je een gesprek voeren met die speaker. Je moet bijvoorbeeld kunnen kiezen voor verschillende soorten nieuws.’ Het tijdstip is cruciaal: mensen gebruiken de speaker vooral ’s ochtends en ’s avonds. En wat je ook doet, maak het niet te lang. ‘Een podcast is geen nieuwsupdate.’ Ook belangrijk: gebruik de computerstem zo weinig mogelijk. ‘Dat is prima als je een korte vraag over het weer stelt, maar mensen willen niet langer dan een halve minuut naar zo’n stem luisteren.’

Beeld: Paul Sijm