Snapchat wil advertentie-inkomsten niet meer delen met nieuwspartners

Nieuws | Kort nieuws

Dat meldt Recode. In Discover hebben media als BuzzFeed, BBC en The New York Times een kanaal waarop ze nieuwsverhalen brengen, gemengd met advertenties. Op dit moment worden de inkomsten uit deze advertenties verdeeld tussen Snapchat en de uitgevers.

Snapchat ziet er meer in om uitgevers vooraf te betalen voor hun content en is daar sinds enkele weken met hen over in gesprek. Het nieuwe model zou vergelijkbaar zijn met hoe televisiezenders programma’s aankopen en zelf de advertentie-inkomsten houden.

Voor- en nadelen

De beoogde koerswijziging heeft mogelijk te maken met de onlangs aangekondigde beursgang van Snap, het bedrijf achter de app. Door volledige controle over advertenties te nemen zou Snapchat meer grip krijgen op het eigen verdienmodel (en daarmee stabieler worden).

Voor uitgevers heeft de nieuwe aanpak voor- en nadelen. Het geeft zekerheid als ze gegarandeerd een vast bedrag uitbetaald krijgen. Anderzijds geven ze de controle deels uit handen en raken de potentiële inkomsten begrensd. Aan Recode vertellen enkele uitgevers niets in het plan te zien, alhoewel andere er wel voor open staan.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.