The Atlantic biedt site zonder advertenties tegen betaling

Nieuws | Kort nieuws

Bezoekers van The Atlantic met een adblocker krijgen sinds maandag een pop-up te zien met een aanbod om zich te abonneren op een advertentievrije website. Voor 3,99 dollar (3,62 euro) per maand, of 39,99 dollar (36,60 euro) per jaar, krijgen ze een ‘schone’ versie te zien.

De bezoeker kan er ook voor kiezen om zijn of haar adblocker een uitzondering te laten maken voor The Atlantic. Het blad denkt dat deze optie het vaakst gekozen zal worden. “We verwachten geen regen aan abonnementen”, zegt Kimberly Lau, van The Atlantic digital, tegen Ad Age. “We denk vooral dat veel mensen ons op de ‘witte lijst’ zetten.”

Vooralsnog kunnen bezoekers de melding ook gewoon wegklikken en gratis verder lezen zonder advertenties. Later in het jaar zal dit veranderen: dan moet iedereen betalen óf whitelisten om verder te kunnen. 8,5 procent van de bezoekers van The Atlantic gebruikt een adblocker. Volgens Lau mist het bedrijf daardoor jaarlijks miljoenen aan advertentie-inkomsten.

Het idee van The Atlantic is niet nieuw. Wired biedt sinds februari ook een advertentievrije versie aan (één dollar per week). Ook The New York Times zou de optie overwegen.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.