The Challenge 2016: ‘Probeer zo vaak mogelijk op je bek te gaan’

In The Challenge werken jonge journalisten aan vernieuwing van de journalistiek en maken ze kans op 20.000 euro startsubsidie. Onder begeleiding van een aantal professionals volgen de teams 10 masterclasses en na elke masterclass valt er een team af. Op SVDJ.nl doen we verslag van die masterclasses. 12 januari was de eerste, een verslag.

Aan The Challenge 2016 doen 12 teams mee, afkomstig van scholen en universiteiten door het hele land. De teams worden welkom geheten door Bart Brouwers, die dit jaar voor het eerst de leiding neemt over The Challenge. Bart merkt met veel plezier op dat het deelnemersveld in disciplines gevarieerd is: de journalistiek is uiteraard vertegenwoordigd, maar ook wiskundigen en vormgevers zijn aanwezig.

Wij zijn ervan overtuigd dat de journalistiek het niet alleen gaat redden. Samenwerking zoeken met andere disciplines is heel belangrijk

Dat is ook nadrukkelijk de bedoeling, aldus Bart: “Wij zijn ervan overtuigd dat de journalistiek het niet alleen gaat redden. Samenwerking zoeken met andere disciplines is heel belangrijk.” Desondanks is Bart optimistisch:  “Wat betreft journalistieke innovatie was Nederland jarenlang het slechtste jongetje van de klas, maar dat is nu omgedraaid. Initiatieven die hier zijn ontstaan krijgen nu wereldwijd aandacht, zoals Blendle en De Correspondent.”

 

The ChallengeBart heeft Huub Schuijn, winnaar van The Challenge 2014, uitgenodigd om de teams te vertellen over zijn ervaringen en hoe het team Yournalism is vergaan in de afgelopen twee jaar. Huub: “The Challenge is hard werken, maar het is niets vergeleken met de werkdruk ná The Challenge.” Huub vraagt daarom aan de teams of ze zeker weten dat ze hieraan willen beginnen. The Challenge winnen noemt Huub ‘gratis PR’, maar een prijs winnen betekent nog niet dat mensen je product ook willen kopen. De subsidie die de winnaars ontvangen is volgens Huub handig startkapitaal, maar daarmee is de buit nog niet binnen.

Jezelf steeds opnieuw uitvinden

Ook nu al moeten de teams goed om zich heen kijken en gaan netwerken met mogelijke partners, meent Huub. Het is daarbij van belang dat de deelnemers niet bang zijn om te falen. Huub: “Probeer zo vaak mogelijk op je bek te gaan, want daar leer je van. Het idee dat je nu hebt, is niet heilig. Je moet jezelf steeds opnieuw uit kunnen vinden.” Ook met Yournalism was dat het geval, vertelt Huub: “We hebben wel veertig keer ons business model canvas opnieuw ingevuld.”

Dan is het tijd voor de 12 teams om hun ideeën te pitchen, waarna Bart, Huub en de andere deelnemers kritische vragen kunnen stellen. Twee vragen zijn van groot belang, aldus Bart. ‘Wat is je idee, in één zin?’ en ‘Welk probleem los je met je idee op?’ Een beknopte samenvatting van de pitches:

Zwoggen

Zwoggen: een online videoplatform voor jongeren in Zwolle. De video’s gaan over actuele onderwerpen in de stad: zoals de prijs van plastic tasjes bij verschillende winkelketens. De precieze insteek wordt bedacht in samenwerking met de doelgroep. Vooralsnog alleen in Zwolle, maar uit te breiden naar andere steden.

Vör

Een app voor Apple TV die korte fragmenten suggereert als je meer wilt weten over bepaalde onderwerpen. Een kijker van – bijvoorbeeld – het Achtuurjournaal krijgt naar aanleiding van de onderwerpen in het journaal suggesties voor fragmenten van Nieuwsuur en andere programma’s van de publieke omroep, zodat de kijker zich beter kan verdiepen.

The News Frontier

Interactive storytelling door middel van korte newsgames. The News Frontier wil relatief eenvoudige games maken bij het nieuws zodat de online nieuwsconsument beter wordt bediend.

The Playwall

Paywalls houden mensen te veel tegen. The Playwall wil kwaliteitsjournalistiek toegankelijk maken voor iedereen door bij de paywall de keuze te geven: pay or play. Bij ‘play’ moet de consument vragen beantwoorden voor hij of zij het artikel kan lezen. De hieruit voortkomende data moet nuttig zijn voor een nieuwsbedrijf.

TMI

TMI: nieuws maken voor de ‘smartphone generation’. TMI wil de puber van de mediawereld worden,  op dit moment is er in Nederland te weinig nieuwsaanbod voor 13- tot 17-jarigen. Het nieuws moet worden gebracht vanuit het perspectief van de jongeren en niet worden ‘vertaald’ voor de jongeren.

Anti-viral

Anti-viral moet de nieuwsconsument gaan beschermen tegen onzin-informatie op het internet. Denk aan feitelijke onjuistheden, nepwetenschap, gesponsorde content en clickbait. IJsberen zijn niet linkshandig en kaas is niet zo verslavend als crack. Anti-viral moet een browser add-on worden die eenvoudig weer kan geven of een bericht minder betrouwbaar is. Een redactie moet deze berichten gaan factchecken.

The Challenge

Cryption

Cryption: al het nieuws van verschillende media op één platform. ‘Reacteuren’ (een combinatie van reageerders en redacteuren) selecteren het nieuws. De gebruiker kan items poweren (liken) of dispoweren (disliken).

Mappening

Mappening biedt een lokaal perspectief op mondiale en actuele thema’s. Ieder onderwerp wordt beschreven vanuit verschillende verslaggevers uit verschillende landen. Deze perspectieven worden verzameld op één kaart.

Verloren Kennis

Er verdwijnen te veel scripties in de archieven, waardoor kennis verloren gaat. ‘Verloren Kennis’ moet een online platform worden om wetenschappelijke kennis te verspreiden onder een breed publiek.

De Beelddenker

De Beelddenker moet een nieuws-app worden voor laaggeletterden. Er zijn anderhalf miljoen laaggeletterden in Nederland die, zo blijkt uit eigen onderzoek, net zoveel nieuws zouden willen consumeren als niet-laaggeletterden. Met een sterk visueel ingestelde nieuws-app moet deze doelgroep de kans krijgen om het nieuws beter te volgen en tegelijkertijd hun taalvaardigheden te verbeteren.

Sensorische Journalistiek

Sensorische Journalistiek wil door middel van biometrische dataregistratie van journalisten de zintuigen van de consument prikkelen. Bijvoorbeeld over een pagina wrijven en daardoor een geur losmaken die hoort bij een bepaalde nieuwsgebeurtenis. Want: op deze manier een dimensie toevoegen aan een printbaar medium.

Unframed

Unframed moet een platform worden waar mensen anoniem foto’s kunnen uploaden. Enkel geolocatie wordt opgeslagen, zodat een gebruiker foto’s van verschillende mensen op eenzelfde locatie kan bekijken. Alle persoonlijke data wordt verwijderd, waardoor de foto’s niet te herleiden zijn naar de maker.

De teams gaan de komende periode hun ideeën verder aanscherpen. Donderdag volgt weer een masterclass, na afloop van de derde masterclass zal het eerste team afvallen.

Over Sean van der Steen

Sean van der Steen is videoredacteur bij Universiteit Leiden en daarnaast freelance journalist en fotograaf. Ook werkt hij aan fotoprojecten rond de thema’s China/Afrika-relaties, landroof en biobrandstoffen.

Reageer

Geef een reactie

*