Challenge masterclass 9: marketing on a budget

In The Challenge maken jonge journalisten kans op 20.000 euro startsubsidie voor een vernieuwend journalistiek plan. Vandaag deel 9 van de masterclasses, waarin de finalisten kennismaken met voormalig Challenge-winnaar LocalFocus en leren over marketing ‘on a budget’.

LocalFocus is een nieuwsdienst voor datajournalistiek waar met name regionale en lokale media verhalen mee kunnen maken, en waar mensen hun eigen data inzichtelijk mee kunnen maken. Dat laatste demonstreert Challenge-organisator Bart Brouwers – naar eigen zeggen een enorme alfa – met behulp van eigen data over leegstand in Eindhoven. Na een paar muisklikken zijn de eerste toonbare grafieken op de beamer te zien. Bart: “Zo makkelijk is het.”

Toch was de tool die dit mogelijk maakt niet het voornaamste doel van LocalFocus, vertelt oprichter en oud-Challenge-winnaar Jelle Kamsma. Het was eerder een logisch gevolg van de doelstelling om regionale mediabedrijven te helpen bij het bedrijven van datajournalistiek. Steeds meer landelijk opererende mediabedrijven zijn de tool gaan gebruiken, zoals NU.nl, NRCQ, het AD en De Volkskrant.

Windhappers

Jelle en collega Erik Willems vertellen dat het interessant is om te zien wat verschillende media doen met dezelfde data. Een voorbeeld is een onderzoek naar ‘windhappers’, mensen die breed leven maar officieel geen groot inkomen hebben. NRC presenteerde naar aanleiding van deze data een overzicht van heel Nederland, terwijl BN DeStem inzoomt op West-Brabant.

Drie jaar geleden stond Jelle nog zelf te pitchen in de finale van The Challenge, nu is hij mede-eigenaar van een naar zijn eigen zeggen goedlopend bedrijf. “We zijn heel tevreden over hoe het nu gaat.” Hier en daar polst er wel eens iemand of LocalFocus niet over te nemen is, vertelt Jelle, maar daar hebben de mannen geen oren naar. “Door onze grootte kunnen we ons snel aanpassen. Bovendien willen we onze grafieken op zoveel mogelijk plekken kwijt. Als je bij één organisatie zit, wordt dat lastig.”

20.000 euro is snel op

De 20.000 euro die LocalFocus destijds ontving van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek was een handig steuntje in de rug, maar, zo waarschuwt Jelle, dat geld is snel op. “Het eerste half jaar hebben we niets verdiend”, vertelt developer Erik. Het platform staat er: meer gebruikers is niet per se meer werk.”

Het team is inmiddels uitgebreid met nog een datajournalist en een Wob-redacteur die data opvraagt bij de overheid. “Iemand met een achtergrond in marketing of sales hebben we niet. Het zou wel handig zijn om zo iemand erbij te hebben”, geeft Jelle toe. Marketing doen ze vooralsnog zelf. Ze geven de finalisten enkele tips op dat gebied:

Netwerken is cruciaal

“Blijf zo lang mogelijk hangen op borrels!”

Zorg voor naamsbekendheid

LocalFocus benadert zelf niet actief potentiële klanten. De naamsbekendheid komt voort uit de bronvermelding onder elke LocalFocus-grafiek. Wat ook helpt, is de gratis proefversie op de website, waardoor journalisten vrijblijvend kennis kunnen maken met het platform. Ook geven Jelle en Erik regelmatig cursussen bij opleidingen. Ook hun deelname aan The Challenge zorgde voor naamsbekendheid bij mediabedrijven.

Schrijf goede blogs

LocalFocus doet niet aan betaalde tweets. Veel effectiever is een goede blogpost, vertelt Jelle, zoals laatst een stuk met een aantal gifjes over datajournalistiek, dat wereldwijd werd gedeeld.

Houd offertes simpel

Jelle en Erik merkten dat er op eenvoudige offertes eerder werd gereageerd. LocalFocus heeft wel een prijsmodel, maar valt de klant daar niet ongevraagd mee lastig. Jelle: “Vraag ook zeker niet te weinig voor je product. Je hebt er veel tijd in gestopt, dus mag je er best wat voor rekenen.”

Bespreek een pilot met de juiste persoon

Redacteuren zijn vaak positief na een pilot, maar zij hakken meestal niet de knoop door. “Zorg er dus voor dat je met de juiste persoon om tafel komt te zitten,” zegt Jelle, ook al is dat soms lastig.

Wees voorbereid

“Je moet goed weten welke risico’s je loopt”, aldus Jelle. LocalFocus heeft daarom geld besteed aan goede algemene voorwaarden en modelcontracten. Soms ontstaat daar wat discussie over met potentiële afnemers, maar LocalFocus heeft er nog geen klanten mee verloren.

Over Sean van der Steen

Sean van der Steen is videoredacteur bij Universiteit Leiden en daarnaast freelance journalist en fotograaf. Ook werkt hij aan fotoprojecten rond de thema’s China/Afrika-relaties, landroof en biobrandstoffen.

Reageer

Geef een reactie

*