The New York Times wil sneller digitaliseren – maar zonder clickbait

new-york-times-1789976_1920

Gisteren verscheen een intern rapport over hoe The New York Times de toekomst in moet. We zetten de belangrijkste conclusies op een rij.

Het afgelopen jaar lang lichtten zeven journalisten van The New York Times hun eigen werkgever helemaal door. Gisteren werd hun rapport ‘Journalism That Stands Out’, intern bekend als ‘The 2020 Report’, online gezet.

Belangrijkste conclusie: de meest prestigieuze krant ter wereld moet nóg sneller digitaliseren dan het al doet. Maar die opdracht moet vooral niet opgevat worden als een streven naar meer kliks. Online advertentie-inkomsten voor nieuwsmedia zijn zeer beperkt omdat Facebook en Google het leeuwendeel opslokken. The New York Times moet het aantal abonnementen doen groeien.

Visuele journalistiek

Het aantal digitale abonnementen, welteverstaan – want in de papieren krant zit geen rek meer.

Om dat te bewerkstelligen, moeten de journalisten van de Times anders gaan werken. Zij moeten uit de voeten kunnen met alle digitale vormen waar de krant momenteel sterk op inzet: van podcasting tot virtual reality.

Dat moet het einde zijn van de overdaad aan lange verhalen die puur uit tekst bestaan en volgens de auteurs vaak stroperig en archaïsch zijn geschreven. Zij spreken van een overdaad aan “lange stukken tekst, waar een foto, video of grafiek veel eloquenter zou zijn”. Het onderliggende probleem is dat veel redacteuren nog niet de vaardigheden hebben om hun stukken visueler te maken.

Nieman Lab las het rapport ook en merkt op dat er geen aparte paragraaf aan video is gewijd. Waar concurrenten als The Washington Post en BuzzFeed enorm in video investeren, heeft de Times het liever over visuele journalistiek als geheel.

Diverser

In 2020 moeten de digitale inkomsten van The New York Times omgerekend 750 miljoen euro bedragen. Nu is dat ongeveer 450 miljoen euro. De internationale uitbouw van de krant moet daar een grote rol in spelen. Het huidige publiek is nog overwegend binnenlands.

Maar ook in Amerika wil de Times een breder publiek gaan aanspreken. In het rapport wordt aanbevolen om de redactie diverser te maken. Om een diverse doelgroep te bereiken, moet de redactie deze diversiteit reflecteren, redeneren ze.

Kritiek

Intern is er enige kritiek op The 2020 Report. Bijvoorbeeld omdat de onderzoekers zeggen dat er banen moeten worden geschrapt, maar daar niet bij zeggen op welke redacties dit zou moeten gebeuren.

Maar de hoofdredactie van de Times heeft zich achter de conclusies van het rapport geschaard. En kondigde gelijk een paar concrete stappen aan. Zo investeert de krant bijna 5 miljoen euro extra in verslaggeving over het Witte Huis (lees: over Donald Trump).

Nieman Lab concludeert dat het kwartje op de redactie van The New York Times gevallen is. Een berucht eerder rapport, uit 2014, ging vooral over wat er misging. Het rapport van deze week toont een stuk meer bravoure.

Ook een goed teken: waar nota’s van de krant voorheen als doodse PDF’jes werden gepubliceerd, is het nu een gelikte online productie.

Deel dit artikel:

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en antropoloog. Hij schrijft over van alles, maar het meest over media.

Reageer