The Pub: radio maken over publieke radio

Nieuws | Nieuws
  • Hans Klis
  • 15 september 2016
  • 589 woorden , 3 min. lezen

Sinds januari 2015 presenteert hoogleraar journalistiek Adam Ragusea van Mercer University’s Center for Collaborative Journalism in Georgia elke week The Pub. In de podcast bespreekt Ragusea de laatste ontwikkelingen bij NPR en de 900 lokale omroepen die lid zijn van deze overkoepelende radio-organisatie, die over de hele wereld beroemd is vanwege programma’s als All Things Considered en podcasts als Serial. “In mijn podcast probeer ik de gesprekken na te bootsen die ik heb met collega’s van de publieke omroep als we na het werk nog wat gaan drinken. Gewoon een informeel gesprek. Daar komt de titel ook vandaan. Pub staat voor ‘publieke media’ maar ook voor de letterlijke pub waar we heengaan.”

Krankzinnig beleid

Wie wil weten hoe het met de staat van de Amerikaanse radio gaat, luistert dus naar The Pub. Hier leer je bijvoorbeeld meer over het ‘krankzinnige’ beleid van NPR – dat promotie van hun landelijke app op lokale omroepen verbiedt – of dat de huidige populariteit van hun podcasts best eens een fragiele bubbel kan zijn. “Slechts 20 procent van de radioluisteraars downloadden de afgelopen maand een podcast”, stelt Ragusea. Wie kan met zekerheid stellen dat de fantastische cijfers van NPR van de afgelopen maanden (meer dan 8,5 miljoen downloads in de VS en 62 miljoen wereldwijd) aanhouden na de verkiezingen, vraagt hij zich af. “Ik denk namelijk dat onder andere de opkomst van Trump heeft gezorgd voor meer luisteraars”. Er valt in ieder geval elke dag wel wat over te zeggen. (Slate wijdde zelfs een hele podcast aan de Republikeinse presidentskandidaat: Trumpcast)

Volgens Ragusea loopt de podcast-goudkoorts mogelijk alweer een beetje op zijn einde. Hij ziet bijvoorbeeld pionierende podcastmakers terugkeren naar de publieke radio. Daarnaast valt Ragusea op dat jonge radiomakers allemaal een eigen podcast willen. Zoveel zelfs dat er een tekort aan producers begint te ontstaan. Iedereen wil presentator zijn. Dat treft volgens hem niet alleen NPR maar ook startups zoals Gimlet Media.

De mensen achter de knoppen

Maar The Pub gaat gelukkig niet alleen maar over NPR. Het leuke aan de podcast is dat Ragusea juist praat met de mensen achter de knoppen van lokale omroepen; over hun successen, problemen en uitdagingen. Bijvoorbeeld over de journalist van Oregon Public Radio die worstelt met alcoholisme, wat de beste manier is om gearresteerd te worden in New Orleans of hoe het tekort aan vrouwelijke presentatoren in de sector opgelost kan worden.

The Pub is net zoals de meeste podcasts te vinden op iTunes, SoundCloud, LibSyn en Stitcher. Maar het wekelijkse programma wordt in eerste instantie gemaakt voor Current. Voor elke aflevering krijgt Ragusea een “bescheiden bedrag”. Zijn uit de klauwen gegroeide fascinatie voor de sector is immers uniek. “Ik denk dat niemand in de publieke omroep deze podcast gemaakt zou hebben als hobby.”

‘WTF’, de podcast van Marc Maron, inspireerde Ragusea om The Pub te maken. “Dat begon als een gesprek onder komieken over het vak. Zijn collega’s luisterden ernaar. De hardcore fans ook, want die willen alles weten over hun helden. Ik dacht dat de journalisten van de publieke omroepen ook behoefte aan zo’n podcast hadden.”

Ragusea had gelijk. In de publieke radiosector werken in de VS misschien vijftienduizend mensen. Maar elke week trekt hij aantallen “met vijf cijfers”. Het is geen Serial of This American Life, maar de podcaster is er erg blij mee. “Dit is een super-niche programma. Ik zou al blij zijn als ik alleen die vijftienduizend journalisten zou hebben.” Ragusea heeft geen plannen om zijn bereik actief te vergroten. “Als ik een massapubliek wil bereiken, moet ik mijn niche verlaten”.

 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.