The Washington Post oogst succes met browser-notificaties

Sinds The Washington Post vorige maand met push-notificaties kwam voor gebruikers van Chrome voor desktop en Android, meldden ongeveer 200.000 mensen zich aan.

Dat staat gelijk aan 10 procent van alle bezoekers die deze optie wordt voorgelegd, meldt Digiday.

Gebruikers die WaPo.com via Android of desktop bezoeken, krijgen de vraag of ze pushnotificaties in hun browser willen ontvangen. Het kan gaan om brekend nieuws, maar ook om longreads. Eenmaal aangemeld, klikken de gebruikers volgens de krant bij één op de drie berichtjes door.

App overbodig

Google vernieuwde vorig jaar de notificatiefunctionaliteit van haar browser Chrome. Het werd toen mogelijk voor nieuwssites om altijd berichten te pushen; ook als de gebruiker de desbetreffende website op dat moment niet bezoekt.

Dit is ook bij de Andorid-versie van Chrome mogelijk. Hiermee hebben media de mogelijkheid om nieuws naar smartphonegebruikers pushen zonder dat deze een app hoeven te installeren.

Ook Mic, VICE en The Guardian experimenteren met desktop-notificaties. Bij Mic zet net als bij The Washington Post 10 procent van alle bezoekers ze aan. Daarnaast is de leestijd langer onder bezoekers die via een notificatie op de pagina kwamen, dan via een andere weg.

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, NRC, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

Geef een reactie

*