Tech-site Tweakers begon een tijdschrift als extraatje voor de echte fans

Nieuws |

‘Een extraatje voor de abonnees’, noemt hoofdredacteur Wout Funnekotter het Tweakers Magazine. Eind vorige week plofte de derde editie van dit jaar bij hen op de mat. Met ‘abonnees’ bedoelt Funnekotter overigens niet de lezers van het tijdschrift, maar fans met een abonnement op Tweakers’ website.

Exclusief voor ‘Elites’

Tweakers is gratis toegankelijk, maar biedt abonnementen waarmee fans de website kunnen steunen. ‘Supporters’ kunnen vanaf 1 euro toegang tot reclamebanners regelen, maar voor ‘Hero’s’ en ‘Elites’ (respectievelijk 3,75 euro en 18,75 euro per maand) zijn er extra’s zoals winacties, een abonneedag op de redactie, en zelfs een lunch met het management van Tweakers. De Elites krijgen nu ook iedere twee maanden het Magazine. Dat is overigens ook los te koop bij de AKO.
‘Al die abonneevoordelen zijn digitaal,’ zegt Funnekotter. ‘We wilden ook iets anders doen, iets fysieks.’ In het tijdschrift staan onder andere achtergrondverhalen die op een later moment op de website komen. Een ander deel van het blad bestaat uit exclusieve content die alleen in het blad staat, zoals een interview met een tweaker [iemand uit de community, red.].

Link met website

Voor Tweakers is de community, de website, één van de belangrijkste pijlers van het bedrijf. Dat blijkt ook wel uit de diverse awards die de redactie tijdens de Website Van Het Jaar-verkiezingen kreeg uitgereikt. Het tijdschrift is op die manier ook gelinkt aan de website. ‘Zo zit er bijvoorbeeld een onderdeel in waarbij we een tweaker aan het woord laten die een tof project heeft gemaakt.’ Ook staat er een pagina met statistieken in over welke tweakers de meeste comments hebben geplaatst, of een recap van de grootste verhalen op de site.
Niet iedereen zit te wachten op een papieren tijdschrift. ‘Wat moet ik met een stapel oudpapier?’ reageerden enkele abonnees in de comments. Maar volgens Funnekotter geldt dat maar voor een kleine groep, die desgewenst een pdf kan krijgen. ‘Veel van onze lezers kijken al de hele dag naar een beeldscherm. Zij kijken er naar uit, want ze vinden het wel lekker om even een momentje te pakken waarop ze iets exclusiefs in handen hebben.’

Het is 2018, met een tijdschrift gaan we de wereld niet meer veroveren

Distributie

Praktisch gezien werd het interessant om het Magazine op te zetten toen De Persgroep techtijdschrift Hardware.info overnam. Dat maakt een Tweakers-tijdschrift een stuk makkelijker te produceren. ‘Je hebt daarmee het drukken en de distributie al beschikbaar’, zegt Funnekotter. De rest, zoals opmaak, wordt door freelancers gedaan. ‘Voor ons is het dus een minimale hoeveelheid extra werk. Dat zouden we ook niet anders willen. Het is 2018, met een tijdschrift gaan we de wereld niet meer veroveren.’

Geen metrics

Voor Tweakers, dat door internet groot is geworden, heeft het tijdschrift ook lastige kanten. ‘Het is een stuk lastiger om te meten wat wel en niet werkt. Op de site kun je de comments lezen en naar metrics kijken, maar dat lukt bij een tijdschrift niet. Daar moesten we wel even aan wennen.’
Binnenkort gaat Tweakers een enquête onder lezers houden. Funnekotter heeft al wel een indruk van wat wel en niet werkt. ‘De abonnees zijn echt fan van ons, en ook op abonneedagen merkten we dat ze het interessant vonden om een kijkje achter de schermen te krijgen. We hebben daarom altijd een Q&A in het blad met iemand van Tweakers die normaal niet op de voorgrond staat.’

Stijgend aantal abonnees

De laatste tijd stijgt het aantal abonnees van Tweakers sneller dan normaal. Funnekotter kan niet zeggen of dat door het tijdschrift komt. ‘We zijn in het algemeen constant ons abonnementenaanbod aan het aanpassen op wat de lezer wil. Het tijdschrift kan dan meespelen in de groei, maar of het echt dé oorzaak is…’
Foto: Tweakers.net

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.