Verhalen vertellen is een ‘super power’

amyoleary-wall

Dit jaar stond de conferentie van de Stichting Verhalende Journalistiek in het teken van storytelling in het digitale tijdperk. Vrijdag werd de conferentie geopend door oud-chef buitenland van The New York Times en huidig hoofdredacteur van Upworthy: Amy O’Leary.

O’Leary vraagt het publiek in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger: “Hoe krijgen én behouden we de aandacht van het publiek voor onze belangrijkste verhalen?” Volgens de hoofdredacteur is het belangrijk voor burgers dat journalisten verhalen blijven vertellen. Wanneer er niet genoeg verhalen worden verteld, krijgen burgers een beperkt wereldbeeld. “I believe that storytelling is a super power”, zegt O’Leary. Ze is ervan overtuigd dat alleen journalisten de tools hebben om goede verhalen te kunnen vertellen.

“Focus on the story”

De Stichting Verhalende Journalistiek had O’Leary gevraagd om sprekers uit te nodigen die haar inspireren. Een van hen is Lam Thuy Vo, visual storyteller bij The Wall Street Journal. Zij geeft het publiek een driedelige strategie mee die zou kunnen helpen om op de hoogte te blijven van technologische veranderingen.  Om te beginnen moeten journalisten zo veel mogelijk soorten media consumeren. Lam Thuy Vo: “Daardoor bouwen we een bibliotheek op van slimme en interessante technieken van storytelling. Als we een artikel moeten schrijven, vinden we in die bibliotheek trucs waarmee we de verhalen uniek kunnen maken.” Maar daarbij moet de journalist niet vergeten dat het verhaal zelf het belangrijkst is: Focus op het verhaal”. Ten derde moet hij of zij goed nadenken over welk medium het best bij het verhaal past: “Gebruik die voorraad trucs die je hebt verzameld.”

Hoe kun je de lezer goed bij nieuws betrekken? Door gebruik van hem of haar te maken, zegt datajournalist John Keefe van de New Yorkse radiozender WNYC. Daarvoor zijn Google Forms, e-mail en sms volgens de journalist goed bruikbaar. Hij vertelt over New Jersey, waar veel giftige stoffen in de grond zitten. Door middel van een enquête onder de bewoners van New Jersey kwamen hij en zijn collega’s erachter om hoeveel giftige stoffen het gaat en waar deze zitten. Keefe doet vervolgens iets vergelijkbaars met het publiek van de conferentie. Hij maakt live een eenvoudige enquête op Google Forms en laat deze door het publiek invullen. In een spreadsheet stromen de resultaten binnen. Hij wil maar zeggen: zo snel en makkelijk kun je, vaak bruikbare, informatie krijgen van de lezer.

Scrollytelling en storytelling

Samen met studenten van de Vrije Universiteit in Amsterdam onderzocht Alexander Pleijter de reacties van lezers op de scrollverhalen van de Volkskrant. Hij vertelt dat het voor de journalist essentieel is de goede verhoudingen tussen de gebruikte multimedia te vinden.  Hij of zij moet het verhaal zelf niet vergeten. Dat beaamt Hay Kranen, news room developer bij de Volkskrant, en hij voegt toe: “Je wilt het scrollverhaal simpel houden. Maar simpel is niet altijd gemakkelijk.”  De Belg Tim Verheyden vertelt over storytelling in nieuwsuitzendingen op TV. Verheyden vindt dat er een verschil is tussen verslag doen en een verhaal vertellen: “Verslag doen is vertellen wat er gebeurd is, maar storytelling is begrijpen en herinneren.” Dit doet de journalist door met zijn telefoon te filmen, aldus Verheyden. Door middel van een filmpje wordt de kijker beter bij het nieuws betrokken. Die ziet zo niet alleen wat er gebeurt, maar ook waarom en hoe.

Kat Chow werkt bij NPR Code Switch, een team van Amerikaanse journalisten dat gefascineerd is door thema’s als etniciteit, cultuur en ras. Ze legt uit dat je bij verhalen over diversiteit de technieken van het digitale tijdperk goed kunt gebruiken, om discussies op te zoeken en daar weer vragen bij te stellen. Chow: “Na het schrijven van het artikel deel je het met de rest van de wereld. Vervolgens wordt er weer gereageerd. Op die manier blijven verhalen niet bij wat ze zijn, maar gaan ze door.”

“You’re only as good as your last story”

Amy O’Leary sluit de conferentie af met een kleine talkshow met John Keefe, Lam Thuy Vo en journalist en web developer Edecio Martinez . Aan hen vroeg ze wat hun beste advies is aan de bezoekers van de conferentie. Volgens Keefe moeten journalisten een eigen blog hebben, waarop zij hun ideeën posten. “Blijf groeien, ook al geeft dat niet altijd een heel comfortabel gevoel”, aldus Martinez. Het belangrijkste advies van Lam Thuy Voy was: “You’re only as good as your last story. Keep getting better.”

Foto: Amy O’Leary door Andrew T. Warman

Deel dit artikel:

Over Merel Driessen

Merel Diressen is student journalistiek en erg nieuwsgierig naar wat de toekomst haar te bieden heeft.

Reageer