Vincent Andriessen: ‘Opvouwbare telefoons gaan multimediale verhalen terugbrengen’

Nieuws | De Voorspellers

‘Vanaf 2020 gaan we voor een aantal podcasts betalen. Ik denk dat Spotify je straks exclusieve podcasts gaat aanbieden, net zoals videodiensten inmiddels eigen exclusieve content produceren. Mensen verwachten niet meer dat digitale media altijd gratis zijn. Wat dat betreft hebben we veel aan Netflix en Spotify te danken.

Ook een aantal nieuwsbrieven gaat achter een betaalmuur. Nieuwsbrieven zijn een soort minimagazines geworden. Bij Elsevier Weekblad zijn we bezig met een nieuwsbrief vol opiniestukken. Een deel van onze stukken staat achter een betaalmuur en een deel is gratis. Ik kan me voorstellen dat we zeggen: de artikelen in deze brief kun je gratis lezen, als je voor de nieuwsbrief zelf betaalt. Dan koop je eigenlijk een stukje Elsevier.

Marketing

Lange tijd lieten we het aan de man brengen van journalistiek over aan de marketingafdeling, die een slogan bij de krant bedacht. Nu media niet één product meer vormen, maar uit losse URL’s bestaan, moeten journalisten ook een rol in de marketing spelen. Dat doen ze al door hun stukken trots te delen op Twitter en LinkedIn, dus train ze verder in dat schrijven van goede promoteksten. En in tools om content op sociale media aan te prijzen, die steeds eenvoudiger worden. Met Headliner kun je acht seconden audio uit een podcast delen met beeld erbij.

De samenwerking tussen hoofdredacties en commerciële afdelingen neemt toe, maar er is ook voorzichtigheid. We hadden bij het FD ooit een commerciële bijlage van Aegon, die te veel op de krant leek. Geïnterviewden dachten bovendien dat ze in het echte FD zouden komen. De scheidslijn wordt dan snel fuzzy en dat straalt slecht af op je merk.

Opvouwbare schermen

De komst van de tablet rond 2010 was een halleluja-moment. Eindelijk konden we digitale journalistiek op een mooie manier aan de man brengen! Er werden prachtige multimediale producties gemaakt, zoals The New York Times met Snow Fall.

Journalisten moeten ook een rol in de marketing spelen

Maar toen werd de smartphone dominant, waardoor zulke producties bijna zijn verdwenen. Een telefoonscherm is geschikt om tekst op te lezen en een foto te bekijken, maar niet voor een geïntegreerd visueel verhaal of uitgebreide infographic. Digitale journalistiek is versoberd.

Het leuke is nu dat er mobieltjes komen met uitklapbare schermen. De schermgroottes gaan richting die van de tablet. Dat is fijn voor de journalistiek. We kunnen weer multimedia in artikelen gaan zetten. Tekst zal in veel gevallen leidend blijven, maar het beeld wordt mooier en groter. Dat gaat helpen bij het verkopen van digitale abonnementen.

Deepfakes

We zijn gewend te geloven wat we zien. Maar wat je ziet is niet meer per se waar. Je ziet er nu al bij reguliere nieuwsmedia dingen doorheen glippen, zoals de nepfoto na klimaatprotesten op het Malieveld. Met deepfakes zal de journalistiek nog een aantal keer goed op zijn bek gaan. Deepfakes worden steeds beter, en het is te hopen dat de filters die worden ontwikkeld om ze te herkennen dat kunnen bijhouden. Ik hoop dat Facebook zo’n filter gaat gebruiken, maar ook nieuwsmedia moeten daarover gaan nadenken.’

Alle voorspellers


Hoe ziet de journalistiek van 2020 eruit? Voor de derde keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2020 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Illustratie: XF&M

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.