‘Virtual reality breekt nog niet door op redacties’
Nieuws |Dat staat in een nieuw rapport van virtual reality-expert van de BBC Zillah Watson, gepubliceerd door het Reuters Institute (Universiteit van Oxford). VR for News: The New Reality? is hier te lezen.
Hoe komt het dat VR nog niet is doorgebroken op nieuwsredacties? Watson zet in haar rapport de belangrijkste verklaringen op een rijtje.
- Het is lastig om er een groot publiek mee te bereiken. Voor veel bereik heb je veel content nodig, en het produceren van VR-content – in 360 graden gefilmde videobeelden – is relatief kosten- en arbeidsintensief. Daarnaast is er nog weinig bekend over de behoefte van de kijker.
- Er is vaak weinig mankracht. Grote organisaties als de BBC, beschikken over multidisciplinaire innovatieteams met de stootkracht om VR te produceren en verslaggevers erin te trainen. Maar voor de meeste redacties geldt dat niet.
- Er is nog geen verdienmodel. Watson kon geen enkele organisatie vinden die VR met advertenties of abonnees kostendekkend heeft weten te maken.
Ondanks al deze uitdagingen is virtual reality op een aantal redactievloeren wel degelijk uitgegroeid van experiment naar vast onderdeel van de verslaggeving. Het feit dat VR-brillen goedkoper worden geeft eveneens hoop, net als het feit dat steeds meer mensen zonder zo’n bril ook gewoon 360 graden-videos bekijken, waarmee het totale bereik groeit.
Watson zegt dat media moeten samenwerken als ze nieuws in virtual reality aantrekkelijk willen maken voor de massa. Daarvoor moeten ze gezamenlijk lobbyen bij VR-pioniers als Google en Samsung, stelt ze.