Vlaamse krant De Tijd start experiment met augmented reality

Nieuws |

De eerste met Augmented Reality verrijkte editie van De Tijd werd op zaterdag 8 september gepubliceerd ter ere van het vijftigjarig bestaan van de krant. ‘Sinds de publicatie van de jubileumkrant gebruiken we het zowel in de weekenduitgave als in de doordeweekse kranten,’ zegt chef multimedia Andries Fluit. ‘We gaan gewoon een jaar lang uitproberen of het werkt.’ Over de resultaten valt nog niet veel te zeggen. ‘We merken dat het publiek nog wat twijfelt. Veel mensen moeten nog over een drempel heen, maar dat zie je altijd met nieuwe techniek.’

Dit is een screenshot van het AR-gedeelte van de app van De Tijd. Bovenin het scherm zie je een grafiek die in de geprinte krant gepubliceerd werd. De app licht een deel van die grafiek uit en toont onderin het telefoonscherm de extra informatie die bij dat specifieke deel van de grafiek hoort.
Dit is een screenshot van het AR-gedeelte van de app van De Tijd. Bovenin het scherm zie je de grafiek die in de geprinte krant gepubliceerd werd. De app licht een deel van die grafiek uit en toont onderin het telefoonscherm de extra informatie die bij dat specifieke deel van de grafiek hoort.

Augmented reality, of kortweg AR, voegt een extra laag toe aan de artikelen in de papieren krant door middel van digitale technieken. ‘Naar aanleiding van ons vijftigjarig bestaan, hadden we bijvoorbeeld een grafiek in de krant over de vastgoedrendementen van de afgelopen vijftig jaar,’ zegt Fluit. ‘Als je die grafiek via het AR-gedeelte van onze app bekeek, kreeg je extra informatie over die cijfers te zien.’  

Een update van de bestaande app

Lezers die de AR-content willen zien, moeten de mobiele app van De Tijd updaten. In de nieuwe versie zit een functionaliteit die de smartphonecamera gebruikt om speciale markers in de geprinte krant te herkennen. Als een lezer zijn telefoon op zo’n marker richt, laat de telefoon extra digitale informatie zien.

In de gewone edities van de krant is de AR-content volgens Fluit echter ‘niet zo complex’. Dat heeft te maken met de hoeveelheid tijd die het kost om zo’n extra productie te maken. ‘Daarom gebruiken we het op dit moment vooral om door te verwijzen naar onze bestaande online producties. Dat kan bijvoorbeeld een video of een interactief verhaal zijn.’ In de toekomst hoopt de krant met complexere producties te komen. ‘We hadden onlangs bijvoorbeeld een stuk over het materiaal grafeen. Het zou interessant kunnen zijn om bij zo’n verhaal een 3d-model van grafeen te laten zien, maar dat zou een enorme tijdsinvestering vergen.’

AR en de toekomst van de journalistiek

Volgens Fluit zou AR een mooie manier kunnen zijn om de papieren krant en de digitale krant dichter bij elkaar te brengen. ‘Ik hoor zelf nog bij de generatie die papieren producten erg apprecieert,’ zegt hij. ‘AR geeft je de mogelijkheid de krant vast te blijven houden, terwijl je toch toegang krijgt tot de digitale informatie die voor jou relevant is.’ Bovendien gelooft hij dat AR de geprinte krant persoonlijker kan maken. Mensen kiezen immers zelf bij welke verhalen ze extra informatie willen zien, en bij welke verhalen niet.

‘Ik denk niet dat AR de zogenoemde silver bullet voor de journalistiek is,’ zegt Fluit. Maar dat maakt volgens de chef multimedia niet uit. ‘Het is mijn persoonlijke visie dat we met al dit soort nieuwe technieken moeten experimenteren. Dat geldt voor AR, maar ook voor virtual reality. Ik hoop daarom dat ook andere media hiermee gaan experimenteren, en dat we niet bang zijn om dingen te proberen die op het eerste gezicht misschien nutteloos of onzinnig lijken. Zo kunnen we samen van elkaars fouten leren.’

 Credits afbeelding: Mediafin

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.