Wall Street Journal wil geen ‘langdradige’ online artikelen meer
Nieuws | Kort nieuwsDat schrijft Baker in een memo waar Poynter uit citeert. “Alle verslaggevers en redacteuren moeten gefocuster gaan schrijven. We maken volop geweldige verhalen, maar over het algemeen ook te veel lange verhalen. We zijn niet creatief genoeg in hoe we de aandacht van lezers trekken.”
Baker vindt dat de artikelen op WSJ.com vaak ‘repetitieve anekdotes en onnodige quotes’ bevatten. Lezers met weinig tijd haken daardoor af, vreest hij. “Bot gezegd moet elk artikel zo kort zijn als nodig is. Er is geen excuus voor ook maar één overbodig woord of leesteken in ons werk.”
Herpositionering
De instructies maken deel uit van een strategische herpositionering van de toonaangevende Amerikaanse zakenkrant. Zo kondigde Baker een ‘platform-agnostische’ benadering aan: bij alle content moet (beter) worden nagedacht over hoe deze het beste tot zijn recht komt op digitale en vooral mobiele platforms.
Verder krijgt de papieren editie van The Wall Street Journal een make-over. De krant moet aantrekkelijker en leesbaarder worden. Om dit te bewerkstelligen zal de layout afwisselender worden gemaakt en zal er meer plaats ingeruimd worden voor visualisaties en fotografie.