Wat kost de krant? Hoe je je abonnement zo duur of goedkoop kan maken als je wilt

wat kost de krant

Kranten geven kortingen tot ruim 60 procent om abonnees binnen te halen. Wat is eigenlijk de bodemprijs voor de slimme lezer? En hoeveel betaal je als de ‘tijdelijke’ korting is afgelopen? Een zoektocht door de wirwar van kortingen, aanbiedingen en tijdelijke voordeeltjes.

Ik heb mijn ziel verkocht aan Het Parool. Althans, een stukje ervan: mijn adres, geboortedatum, telefoonnummer en bankrekening. Daar kreeg ik wel wat voor terug. Vier weken Het Parool voor vier euro. An offer you can’t refuse: zeventien cent per krant (inclusief digitale toegang, Topics en een cadeautje).

Tot vorig jaar betaalde ik meer dan vierhonderd euro per jaar voor een volledig Parool-abonnement. Toen ik meldde dat ik het abonnement wilde opzeggen, omdat ik het duur vond in vergelijking met aanbiedingen waarmee ik werd bestookt, bood de Persgroep me 51 procent korting aan (en korting op mijn Volkskrant-abonnement!). Kennelijk jarenlang te veel betaald. Maar dat is met die vier euro per vier weken wel weer rechtgezet.

Eerder draaide ik De Telegraaf een poot uit met tien weken voor twintig euro en had ik een goedkoop AD-EK-abonnement. Het is met kranten als met zorgverzekeringen, telecombedrijven en energie-aanbieders: wie niet regelmatig wisselt, is een dief van z’n eigen portemonnee.

Bodemprijs

Hoe zit het eigenlijk met die prijzen? Wat kosten kranten regulier en wat is de bodemprijs? Tot 2012 hielden de uitgevers dat in het NDP-jaarverslag zelf bij. In 2003 kostte een kwartaalabonnement 61 euro. Tien jaar later was dat 80 euro. Gemiddeld vier procent erbij per jaar.

Vanaf 2013 rapporteren de uitgevers geen abonnementsprijzen meer. Volgens onderzoeker Erik Grimm van NDP, de branche-organisatie voor nieuwsmedia, waren er zoveel verschillende abonnementsvormen dat het onmogelijk was om daar een ‘gemiddelde’ uit te destilleren: kennismakings-, actie-, weekend-, studenten- en digitale abonnementen.

Samen met collega-onderzoekers Iris Verhoeven en Renée van der Nat probeerde ik in de jaren daarna prijzen op basis van aanbiedingen op websites te reconstrueren. Het bleek vrijwel onmogelijk om ‘echte’ prijzen te vinden. Wel kortingen tot ruim 60 procent, maar die waren berekend op basis van de losse verkoopprijs. Wat je na de kortingsperiode voor een ‘regulier’ abonnement moest betalen, bleef vaak onduidelijk.

Trouwabonnement

Sinds vrijwel alle Nederlandse kranten in handen zijn van Belgische uitgevers is de informatievoorziening verbeterd. De ‘echte’ abonnementsprijs zonder korting is meestal eenvoudig te herleiden. Wat gebleven is zijn de verschillende abonnementsvormen en de kortingen. Die lopen nog steeds op tot meer dan 60 procent (TMG belooft zelfs 90 procent, maar die hebben we niet kunnen vinden). ‘Tijdelijk’ is een rekbaar begrip: bij de meeste kranten kun je drie jaar lang profiteren van een laag tarief.

Alle Nederlandse kranten bieden tenminste drie abonnementsvormen aan: dagelijks print en digitaal (e-paper en website), een zaterdagabonnement (print) samen met dagelijkse digitale toegang en een abonnement op de digitale krant. Een aantal titels heeft ook een web-abonnement zonder digitale krant, terwijl print-only abonnementen worden aangeboden door het Financieele Dagblad, het Reformatorisch Dagblad en de Leeuwarder Courant. Ook zijn er donderdag-vrijdag-zaterdag-abonnementen (NRC), zaterdag-maandagabonnementen (Leeuwarder Courant) en studenten-abonnementen (FD). Het Reformatorisch Dagblad geeft pas-getrouwden 50 procent korting op een abonnement.

Om de cijfers te verzamelen zijn in oktober 2018 alle websites van de landelijke kranten bezocht en van elke uitgever van regionale kranten één of twee titels. Ook zijn mail-aanbiedingen gecheckt. Overal is gezocht naar de reguliere prijs (zonder korting) en de goedkoopste aanbieding (actie, kennismaking, introductie) voor de drie meest voorkomende abonnementsvormen. Het is niet uitgesloten dat er nog goedkopere aanbiedingen zijn. Het Parool was in ieder geval niet de goedkoopste met 4 euro voor vier weken, want bij de Barneveldse Krant krijg je die vier weken voor niks.

De hele krant: 152 tot 600 euro

Het volledige abonnement zonder korting waarbij elke dag een krant in de bus komt, de digitale krant gedownload kan worden en de premium-artikelen op de website kunnen worden gelezen, kost tussen de 245 euro (Barneveldse Krant) en 600 euro (FD). Met kortingen varieert het tussen de 152 euro en de 360 euro (Barneveldse Krant en Reformatorisch Dagblad).

Het Noordhollands Dagblad, FD en De Telegraaf geven de hoogste kortingen (respectievelijk 49, 50 en 53 procent). Bij de Persgroep- en TMG-kranten en het Nederlands Dagblad is de maximale kortingsduur drie jaar. Bij de Limburger duurt de korting maximaal twee jaar, bij NRC en FD één jaar. NRC en NRC.next hanteren dezelfde tarieven. Reformatorisch Dagblad en Leeuwarder Courant zijn niet dol op korting, die is laag en de looptijd van een goedkope aanbieding is beperkt. Het actietarief van Het Parool en de ‘vier weken gratis’ van de Barneveldse Krant zijn niet in de grafiek verwerkt. Bij de titels van de Persgroep krijgt de nieuwe abonnee ook nog eens een cadeautje en mogen ze gebruik maken van Topics.

Prijzen voor volledig dagblad-abonnementen (print en digitale toegang), de zwarte balk is de actieprijs, de roze de (tijdelijke) korting. De beide balken samen zijn de prijs zonder korting.

Zaterdag-abo, vanaf 132 euro

Zaterdag de (dikke) krant en door de week de digitale editie: het model van de toekomst heb je al in huis en op je tablet voor 132 euro per jaar (drie jaar lang) bij De Telegraaf en het Noordhollands Dagblad, ook NRC is aantrekkelijk geprijsd (156 euro). Zonder korting zijn Barneveldse Krant, Noordhollands Dagblad en Nederlands Dagblad het goedkoopst (variërend van 182 tot 268 euro). De Telegraaf, Noordhollands Dagblad en NRC geven kortingen van 50 procent of meer.

Abonnementsprijzen: zaterdag print en dagelijks digitale toegang. De zwarte balk is de actieprijs, de roze de (tijdelijke) korting. De beide balken samen zijn de prijs zonder korting.

Digitale krant: 96 euro

Wie alleen digitaal wil lezen is het goedkoopste af bij De Telegraaf en het Noordhollands Dagblad waar dat voor 96 euro kan, ook De Limburger met 131 euro is relatief goedkoop. Als de korting is afgelopen zijn Barneveldse Krant, Leeuwarder Courant en De Limburger het goedkoopst (165 tot 215 euro). Trouw, NRC en FD vragen het meest (285 tot 480 euro). De Telegraaf en Noordhollands Dagblad geven meer dan 60 procent korting gedurende maximaal drie jaar, bij NRC wordt één jaar lang 56 procent minder gerekend, bij FD is de korting 50 procent, ook voor een jaar.

digitale abonnementen
Abonnementen voor dagelijks digitale krant en premium-artikelen op de website. De zwarte balk is de actieprijs, de roze de (tijdelijke) korting. De beide balken samen zijn de prijs zonder korting.

Premium vanaf 50 euro

Niet alle kranten bieden betaalde website-toegang aan, soms is dat alleen in combinatie met de digitale krant. Bij zeven titels vonden we een aanbod voor betaalde toegang tot alleen de website, omgerekend naar jaarprijzen waren De Gelderlander en AD het goedkoopst (50 euro, met korting) en Reformatorisch Dag het duurst, die laatste titel is de enige zonder kortingsaanbod. Zonder korting variëren de prijzen tussen 60 euro (Gelderlander) en 204 euro (NRC). Die laatste krant geeft wel de hoogste korting: 53 procent gedurende drie jaar. Bij de kranten van de Persgroep kan maximaal een abonnement met kortingstarief voor een jaar worden afgesloten.*

Prijzen (per jaar) voor toegang tot betaalde content op de website. Zwart is de actieprijs, rose de korting, samen vormen ze prijs zonder korting.

De prijzen sinds 2003

Valt er op basis van deze gegevens iets te zeggen van de ontwikkeling over een langere termijn? Dat kan slechts met veel slagen om de arm. Ten eerste zegt onderstaande grafiek alleen iets over één abonnementsvorm, een belangrijke ontwikkeling op dit gebied is natuurlijk dat lezers juist uit veel vormen kunnen kiezen. En het zegt alleen iets over abonnementen zonder korting, en zoals we gezien hebben zijn de kortingen juist belangrijk geworden. Voor de slimme lezer is de krant juist goedkoper geworden.

Het belangrijkste probleem is dat de data voor de grafiek met verschillende methodes zijn verzameld. Tot en met 2012 zijn de gegevens ontleend aan de NDP-jaarverslagen. De periode 2013-2016 is berekend door Iris Verhoeven en Renée van der Nat (Lectoraat Journalistiek, Hogeschool Utrecht) op basis van tarieven van alleen landelijke kranten. Daarbij waren niet over alle jaren en alle titels gegevens beschikbaar.

De data van 2018 zijn voor deze publicatie verzameld, maar niet alle regionale titels zijn meegenomen. Bovendien zijn alle titels even zwaar meegerekend, hun oplage is niet in de berekening opgenomen. Het is nogal grof, maar de trend van 2003 tot 2012 wordt gewoon voortgezet. Over 2017 zijn geen gegevens bekend, voor dat jaar is het gemiddelde van 2016 en 2018 genomen. De prijzen stijgen, in de eerste periode met 4 procent gemiddeld, in de tweede (vanaf 2013) met 5 procent per jaar.

Gemiddelde jaarprijs voor een volledig krantenabonnement. Bron: NDP-jaarverslagen (2003-2012), eigen onderzoek landelijke kranten (2013-2016) en landelijke kranten plus zes regionale titels (2018).

Dit onderzoek is gedaan op basis van websites en mailaanbiedingen van kranten medio oktober 2018. Niet alle cijfers zijn als zodanig terug te vinden op de websites. Vaak moesten ze herberekend worden op basis van weekprijzen en kortingspercentages. Er kunnen afrondingsverschillen optreden, omdat een maandabonnement vaak op basis van 4 weken en een jaarabonnement op basis van 12 maanden of 52 weken is berekend.

* De eerste versie van de grafiek met webtoegang (26 oktober 2018) bevatte nog geen tarieven met korting, de aanpassing is van 28 oktober.

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.