Wat zegt de wetenschap? | Angst voor Google News drong door in kranten

Amerikaanse kranten legden tussen 2007 en 2010 de nadruk op Google’s advertentie-inkomsten in hun berichtgeving over het bedrijf. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.

De kranten berichtten volgens het onderzoek weinig vanuit het oogpunt van de lezer en gebruikten veel emotioneel geladen taal, zoals beschuldigingen aan het adres van Google dat het een ‘parasiet van kranten’ was.

Volgens het wetenschappelijke onderzoek komt de negatieve teneur van de berichtgeving voort uit de angst van kranten voor Google News. Sommige directeuren en hoofdredacteuren beschuldigen Google News van het stelen van hun content, ondanks dat ze de site zelf ook gebruiken voor exposure.

Ondanks dat Google vaak werd geportretteerd als de vijand, suggereerde de meeste berichtgeving wel dat kranten samen moeten werken met de site. Daarbij werd vooral gewezen naar Google’s rol in een veranderend medialandschap.

Hsiang Iris Chyi, Seth Lewis en Nan Zheng onderzochten via een inhoudsanalyse hoe traditionele nieuwsmedia en handelsbladen berichtten over de ingewikkelde relatie met Google tijdens de crisis van Amerikaanse kranten tussen 2007 en 2010.

Foto door Spencer E. Holtaway

Over Sjors Hofstede

Sjors Hofstede studeerde Communicatiewetenschappen en behaalde zijn Master-titel voor Media en Journalistiek. Als freelance journalist werkt hij voor onder meer de Volkskrant, SvdJ.nl en Omroep West.

Reageer

Geef een reactie

*