Wat zegt de wetenschap? | Internetgebruikers nog niet zo bekend met longforms

Nieuws | Nieuws

Eén van de grote voordelen van online journalistiek is de haast onbeperkte hoeveelheid ruimte. Om zich te onderscheiden van de papieren media, zetten veel online media in op longforms als scrollverhalen, webdocumentaires en interactieve multimediaverhalen. Veel van deze producties vragen echter een hoop tijd en werk, en daar staan niet altijd grote opbrengsten tegenover.
Om een beter beeld te krijgen van de relevantie van longforms, gingen de Duitse communicatiewetenschappers Cornelia Wolf en Alexander Godulla na wat het mediapubliek eigenlijk verwacht van onlinejournalistiek, hoe relevant de longform-producties voor hen zijn en of ze hiervoor willen betalen.
Op basis van een intensieve studie naar het mediagebruik van een representatieve groep mobiele internetgebruikers uit Duitsland, concluderen de onderzoekers dat digitaal al een belangrijke rol speelt in de nieuwsconsumptie, maar dat er een probleem is met de strategische marketing van longforms: slechts een klein deel van het publiek is op de hoogte van alle vormen. Scrollverhalen genieten de meeste bekendheid.
Maar belangrijker is misschien wel de tweede conclusie van de onderzoekers, die betrekking heeft op de verwachtingen van gebruikers over advertenties en betaalde content. Hun data wijst uit dat gebruikers de voorkeur geven aan multimediaal nieuws, dat zij zelf willen kiezen welk nieuws ze krijgen en liever niet ondergedompeld worden in lange, interactieve stukken waarin ze onderdeel worden van het verhaal.
Verder blijkt dat gebruikers wel willen betalen voor longform-journalistiek die overeenkomt met hun interesses, maar dat mediabedrijven dan wel met eenmalige betaalopties moeten komen in plaats van met abonnementen.
Cornelia Wolf & Alexander Godulla. Potentials of digital longforms in journalism. A survey among mobile Internet users about the relevance of online devices, Internet-specific qualities, and modes of payment. Journal of media business studies.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.