Webanalyticstool SmartOcto haalt het maximale uit verhalen

Jongeren volgen het nieuws de hele dag door, via allerlei platformen en media. In kaart brengen hoe en waar je ze het beste kunt bereiken, lijkt bijna onmogelijk, maar niet voor Erik van Heeswijk. Zijn bedrijf CleverLions bouwde een ‘machine’ die journalisten precies vertelt hoe en waar ze de lezer kunnen vinden.

Webanalytics voor niet-analisten

Bijna iedere webredactie houdt bij hoe de site van minuut tot minuut presteert, veelal met Google Analytics. De obsessie die een deel van de nieuwssites met hun webanalytics lijken te hebben, wordt door sommigen ervaren als iets negatiefs. Ontkennen dat big data ook voor de journalistiek belangrijk is geworden, doet echter niemand, zelfs de critici zien het nut ervan in.

Over Erik van Heeswijk

Erik van Heeswijk is co-founder en CEO van CleverLions, een bedrijf dat hij oprichtte met co-founder en CCO Rutger Verhoeven. Voor hij CleverLions begon, was hij onder andere hoofdredacteur van VPRO Digitaal en schreef hij het boek Mediastorm.

Goed gebruik van analytics kan journalisten helpen de lezer beter te voorzien in zijn nieuwsbehoefte, vindt ook Erik van Heeswijk. Toch zijn tools zoals Google Analytics volgens hem vaak minder geschikt voor de gemiddelde redactie. “De meeste analytics-tools die gebruikt worden, zien er heel nerdy uit. Ze zijn echt voor analisten bedoeld, journalisten haken er snel bij af”, vertelt hij. Bovendien weten veel journalisten niet goed wat ze met al die cijfers aan moeten. Pageviews vertellen hoe vaak een verhaal gelezen werd. De vraag waarom een verhaal gelezen wordt, is voor journalisten veel interessanter, maar die wordt door Google Analytics niet beantwoord.

‘De machine’: SmartOcto

Om een einde te maken aan dit probleem lanceerde Van Heeswijk met zijn bedrijf CleverLions de tool SmartOcto. “Het is eigenlijk een heel atypische analyticstool”, geeft Van Heeswijk toe. “We laten gebruikers in het begin zo min mogelijk cijfers zien. Het gaat ons meer om trends dan om getallen.” Zo vertelt de tool een journalist op het eerste gezicht niet hoe vaak een verhaal gelezen is of hoe lang de gemiddelde leestijd was. SmartOcto geeft vooral praktische tips. “We halen het maximale uit bestaande content door bijvoorbeeld te vertellen over welke thema’s nieuwe verhalen geschreven kunnen worden of welke artikelen in de nieuwsbrief moeten komen.” Zo krijgen verhalen die op een bepaald platform niet meer goed gelezen worden op een ander platform een tweede leven.

CleverLions is niet het enige bedrijf dat inzichtelijk maakt hoe content op verschillende platformen presteert. Ook analyticstools zoals NewsWhip en NewsLynx proberen te meten hoe en waar journalistieke verhalen de meeste impact hebben. Zij houden qua vorm echter vast aan de welbekende dashboards vol cijfers en grafieken.

Afbeelding links: NewsWhip. Afbeelding rechts: NewsLynx.

Clickbait haalt de abonnee niet binnen

Al deze nieuwe-generatie-analyticstools hebben één belangrijk ding met elkaar gemeen: als de redactie geen duidelijk doel voor ogen heeft, heeft het gebruik van zo’n tool namelijk veel minder impact. Volgens Van Heeswijk zijn er klanten die in eerste instantie zoveel mogelijk bezoekers willen, “maar met dat soort doelen krijg je al gauw clickbait”, legt hij uit. “Regionale kranten hebben vaak al maximaal bereik. We kunnen misschien van 52 procent met heel veel moeite 53 procent maken, maar daar schiet je niet veel mee op. Een krant heeft abonnees nodig, geen extra pageviews.”

Een krant heeft abonnees nodig, geen extra pageviews.

Een maandagochtend in de toekomst

Het gaat SmartOcto op dit moment goed. De tool wordt gebruikt door een aantal grote mediabedrijven en CleverLions weet in grote lijnen hoe de toekomst eruit ziet. “De volgende stap die we met SmartOcto gaan zetten, is het analyseren van de inhoud. We gaan journalisten bijvoorbeeld vertellen welke foto’s ze het beste bij hun artikelen kunnen plaatsen en waarom mensen sommige verhalen niet uitlezen en andere verhalen wel.”

De uiteindelijke droom is nog vele malen groter. “Het liefst willen we er productiemodellen op gaan leggen. Ooit kunnen we redacties zeggen over welke onderwerpen ze moeten schrijven en zelfs in welke vorm ze dat het beste kunnen doen. Dan krijgt een redacteur bijvoorbeeld te horen: ‘Dit thema is nu populair, je kunt er het beste een slideshow over maken’.” Betekent dat het einde van creativiteit in de journalistiek? Van Heeswijk denkt dat het vinden van verhalen en invalshoeken altijd een belangrijk taak voor de journalist zal blijven. “Qua gut feeling zit het voor mijn gevoel in de journalistiek wel goed.”

Over Inge Beekmans

Inge Beekmans geeft les over online journalistiek en innovatie aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Naast haar baan als docent werkt ze als freelance journalist, tekstschrijver, vormgever en bouwt ze websites | Twitter: @ingebeekmans

Reageer

Geef een reactie

*