Weinig, minder, of helemaal niks
Nieuws | BlogsDe afgelopen weken werkten Jacqueline Maris en Gerrit Kalsbeek onverminderd door aan de pilot van hun Polderpodcast. Ze hebben mogelijk al de ideale stem gevonden die de verschillende verhalen kan vertellen en kunnen zich langzaamaan experts noemen op het gebied van plattelandsmisdaadverhalen. De verhalende journalistieke podcasthit krijgt steeds meer vorm.
Proefkonijnen
Voor het in de markt zetten werken we met de impactproductiemethode van de Impact Academy van Bernadette Kuiper en Hasse van Nunen. Tot nu toe testen zij deze methode uitsluitend met videodocumentaires en zij zijn benieuwd of de methode ook werkt voor podcasts. Samen met Anne Martens, die met haar podcastplan ‘In Therapie’ de 2e prijs won van de podquest van de Stichting Verhalende Journalistiek, zijn we de gewillige proefkonijnen. Kort gezegd is het idee dat je eerst zo goed mogelijk formuleert wat je eigenlijk wilt bereiken met je verhaal, om van daaruit op zoek te gaan naar strategische partners die kunnen helpen om dat doel te bereiken.
In ons geval zijn we onder meer op zoek naar manieren om de podcast onafhankelijk te produceren. Wat zijn de kansen voor verhalende journalistieke podcasts in de markt? De Man met de Microfoon heeft voor zijn tweede seizoen een adverteerder gevonden, maar blijft ook afhankelijk van subsidies. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar zou het ook helemaal zonder kunnen?
Podcastnetwerk
Waarschijnlijk niet, tenminste niet op het niveau van één podcast. Maar een podcastnetwerk kan wél op eigen benen staan, getuige bijvoorbeeld Panoply, opgericht door Slate Magazine, Gimlet van Alex Blumberg (bekend van Planet Money en This American Life), die het ontstaan van zijn bedrijf uitvoerig en briljant documenteerde in de beroemde podcast Startup – aanrader voor elke startende ondernemer- of Acast, waar onder meer de Zweedse hit Spår te vinden is.
Dit zijn allemaal podcastnetwerken met (deels) verhalende journalistieke podcasts, die niet alleen een breed aanbod hebben en dus ook een breed publiek bedienen, maar die ook vaak eigen players inzetten waardoor ze veel meer informatie over hun luisteraars kunnen verzamelen. En dat is dan weer interessant voor adverteerders. Een vergelijkbare strategie hanteert de publieke omroep, vertelde Kris Sloot, programmamanager van NPO Lab, me eerder dit jaar. Door podcasts aan te bieden in een eigen app, hou je zicht op het luistergedrag. Als je podcasts ‘vrij laat’, ben je dat kwijt.
Beperkte data
Het valt inderdaad niet mee om gegevens te verzamelen over podcastluisteraars, beaamt Anik Martinot, die voor ons project de technische mogelijkheden onderzocht. Als expert op het gebied van web-analytics schrok zij van de beperkte data die je met podcasts kunt ophalen. “Je meet weinig, minder, of helemaal niks,” is haar conclusie. Voor wie zelf geen player wil bouwen en toch maximale userdata wil, is Blubrry de beste optie om je podcast te hosten, volgens Martinot.
De Man met de Microfoon vindt het onzin dat je niks zou kunnen meten rond podcasts
Ook Man met de Microfoon Chris Bajema is enthousiast over Blubrry. Hij vindt het dan ook onzin dat je niks zou kunnen meten rond podcasts. “Ik weet juist hartstikke veel van mijn luisteraars!” En dat is ook zo, voor wie radio gewend is. Bij de publieke omroep krijg je als maker misschien eens in de drie maanden een indruk van de cijfers, wie gaat podcasten krijgt niet alleen direct inzicht in het aantal downloads (wat je met wat goede wil zou kunnen vertalen naar luisteraars), maar ook veel meer directe reacties via mail, website of social media. En tegen de kwaliteit van een echte reactie kan geen analytics-programma op.
Voor de Polderpodcast betekent het dat we nu in ieder geval weten waar we ‘m willen hosten. En dat we hopen dat er nog veel meer verhalende podcasts ontwikkeld worden die samen een nieuw Nederlands netwerk kunnen vormen, waar adverteerders niet omheen kunnen. Wie weet wat 2017 gaat brengen…