'Ik werd journalist om verhalen te maken, niet om een bedrijf te runnen'
Nieuws |Op een regenachtige ochtend in een Amsterdams cafeetje ontstond het idee. Samen met Nina Schuyffel en Mirjam Remie sprak Anne-Martijn van der Kaaden over de mooie journalistieke producties van hun studiegenoten en hoe zonde het was dat de buitenwereld die niet kon lezen of bekijken.
Werk in de etalage
“We bedachten een oplossing. Een site waarop jonge journalisten hun werk in de etalage konden zetten. En redacties met één druk op de knop een overzicht hadden van al het journalistieke talent.” Of zo’n site niet al bestond? Die vraag kregen de drie journalisten vaak. Maar nee, zoiets was er nog niet, zegt Van der Kaaden. “En we waren er vol van overtuigd dat het er moest komen.”
Dus deden ze mee aan The Challenge. Tijdens de masterclasses schreven ze een business- en activiteitenplan: de Schrijftafel kreeg vorm. “Het was een interessante manier om in aanraking te komen met de zakelijke kant van de journalistiek. We leerden de journalistiek ook te zien als een product, dat je moest verkopen. Heel andere koek.”
In de eerste plaats waren wij journalisten, geen ondernemers
Volgens Van der Kaaden misten ze een ‘zakelijke denker’ in hun team, maar toch won de Schrijftafel The Challenge. “Lange tijd investeerden we veel enthousiasme en tijd in het platform”, vertelt ze. Dat hun hart meer lag bij de journalistiek deed hen toch de das om. “Als je een beginnend bedrijf wilt laten slagen moet je continu gesprekken voeren, energie steken in de ontwikkeling van je product en een goed verdienmodel kiezen. Hier lag niet onze ambitie: in de eerst plaats waren wij journalisten, geen ondernemers. En twee dingen half doen werkt niet.”
Commerciële denker
Ze zochten lang naar een commerciële denker. En later naar mensen die het platform van hen wilden overnemen. Alle drie kregen ze namelijk de kans om fulltime te gaan werken als journalist, waardoor er weinig tijd voor de Schrijftafel overbleef. Maar geschikte kandidaten vonden ze niet. “We merkten dat veel mensen die wij spraken enthousiast waren over het concept, maar weinig affiniteit hadden met de journalistiek zelf en nauwelijks wisten hoe die wereld werkt. Daarnaast hadden wij precies voor ogen hoe het platform eruit moest zien. Het is helaas niet gelukt om iemand te vinden waarmee we helemaal op één lijn zaten.”
Met pijn in het hart stopten ze met de Schrijftafel. “Ik denk dat het nog steeds bestaansrecht heeft. Daarom hebben we heel bewust de Facebookpagina in leven gehouden. En wie weet wordt ons idee toch nog een keer gerealiseerd.”
Geen spijt
Spijt van haar keuze om zich op haar baan te richten heeft van der Kaaden niet. Als redacteur economie bij NRC kan ze haar liefde voor de journalistiek in praktijk brengen. “Ik werd journalist om verhalen te maken, niet om een bedrijf te runnen. Maar ik had het opzetten van de Schrijftafel voor geen goud willen missen. Ik kijk er op terug als een intensieve en leerzame tijd.”
Een tip voor iedereen die meedoet aan The Challenge? “Ga er voor, geloof in je idee. Doe het met pit, power en passie. En zorg voor verschillende kwaliteiten binnen je team. Wij waren drie journalisten, een diversere samenstelling van het team zou ons hebben geholpen.”
Foto door An-Sofie Kesteleyn