Willen mensen wel betalen voor huis-aan-huisnieuws? Ja hoor, ontdekte BDU Media

BDU Media

Het zijn niet de makkelijkste tijden voor huis-aan-huisbladen. Niet alleen leveren advertenties steeds minder op, ook ziet een aantal titels het bereik teruglopen. Tegelijkertijd zijn de bladen voor veel mensen nog steeds een belangrijke bron van lokaal nieuws. Om die rol ook voor de toekomst veilig te kunnen stellen, nam BDU Media als team HEEM deel aan de Accelerator.

Het idee

‘De belangrijkste vraag die we hadden toen we begonnen aan de Accelerator was: zijn mensen bereid te betalen voor lokale journalistiek als die online wordt aangeboden?’, vertelt Wilfred van den Brand. Aanvankelijk zag zijn team niet helder voor zich hoe mensen hiertoe kunnen worden verleid: ‘We waren best sceptisch, omdat mensen gewend zijn om hun lokale nieuws gratis in de brievenbus te krijgen.’

De ommekeer

De realiteit blijkt hoopgevender. ‘Uit vragenlijsten die onze websitebezoekers hebben ingevuld, wordt duidelijk dat er een groep mensen bereid is om te betalen voor lokaal nieuws, als dat nieuws tenminste voldoet aan voorwaarden als kwaliteit, betrouwbaarheid en diepgang.’ En er was nog een meevaller: ‘Omdat onze kranten vooral gelezen worden door een oudere doelgroep, verwachtten we niet dat jongeren zouden willen betalen. Maar ook onder hen is er een groep die best wil betalen om te weten wat er in de buurt gebeurt.’

Het resultaat

In de wetenschap dat er mensen bereid zijn te betalen voor kwaliteitsnieuws heeft HEEM een nieuw online platform gebouwd. ‘Omdat mensen hun gewoonte moeten veranderen, willen we ook wat nieuws aanbieden.’ Op deze site zullen ‘premium’-verhalen verschijnen, waarop mensen een abonnement kunnen nemen.

De les

HEEM heeft het meest geleerd van het experiment waarin lezers werd gevraagd om via Whatsapp een dagboek bij te houden over het nieuws waaraan ze op dat moment behoefte hadden. ‘Zoals: ik zie een ambulance rijden, wat is er aan de hand? Of: het regent dit weekend, wat is er allemaal te doen? Met zo’n dagboek sta je heel direct in contact met je lezers. Als uitgever ben je heel erg geneigd om voor je lezer te denken, maar dan zie je dat de afwegingen van een journalist heel anders zijn dan die van de gebruiker. Echt een eye-opener.’

De toekomst

Nu de site in de lucht is en het idee erachter is ontwikkeld, moeten er volgens Van den Brand nog stappen worden gemaakt op het gebied van de inhoud. ‘Op betrouwbaarheid en kwaliteit scoren we goed, maar de diepgang kan beter. Dat vereist een omslag waarvoor we ook goede freelancers nodig hebben. Die zijn soms lastig te vinden.’

HEEM op Media van Morgen

Ontmoet team HEEM en de andere deelnemers aan de SVDJ Accelerator 2019 op het congres Media van Morgen!

Foto: het team van HEEM door A.M. Minnaard Fotografie

Over Sjors Hofstede

Sjors Hofstede studeerde communicatiewetenschappen en journalistiek, en werkt als freelance journalist voor onder meer de Volkskrant, SvdJ.nl en Omroep West. Eerder werkte hij voor Blendle en Vrij Nederland.