YipiY trekt meer bezoekers naar krantenwebsites

Hoe betrek je de lezer meer bij het nieuws? Volgens Rutger Tulleken van YipiY is het delen van artikelen op social media niet voldoende. Hij is ervan overtuigd dat je de lezer moet binden door deze te betrekken bij eigen nieuws.

Stel je voor: na het lezen van een online krantenartikel over de vluchtelingencrisis, krijg je de vraag of je vindt dat vluchtelingen welkom zijn in Nederland. Wanneer je de vraag beantwoord hebt, verschijnt de mening van alle andere lezers en worden je op basis van jouw mening artikelen aangeraden en verdere vragen gesteld. Dat is het idee van YipiY, een jong bedrijf dat kranten wil helpen bij het vasthouden en vangen van (nieuwe) lezers. Vanuit een artikel wordt de lezer door middel van een interactieve tool betrokken bij de krant. “Op die manier komt de krant in contact met de lezer”, zegt Rutger Tulleken, CEO van YipiY. Zijn bedrijf voert samen met Boom Uitgevers een pilotstudie uit naar het gebruik van deze vragentool.

Betere informatie over lezer

Het tot stand brengen van contact tussen lezer en krant is geen doel op zich: uiteindelijk gaat het erom dat het aantal bezoekers van krantenwebsites stijgt, samen met de duur van hun bezoek. “Een vraag of stelling bij het artikel wekt een emotie op bij de lezer. Wanneer die dan ook nog eens artikelen en andere vragen of stellingen krijgt aangeboden op basis van zijn of haar mening, moet de lezer wel langer op de website blijven hangen.” Daarnaast brengt de interactieve tool nog wat anders met zich mee: betrouwbare informatie over de lezer, waarmee de krant zijn publiek beter leert kennen. “Tot nu toe kon die data alleen nog verzameld worden van lezers die ingelogd zijn. Met ons slimme platform krijgen ook informatie over anonieme lezers. ” Op basis van die informatie kunnen kranten betere en gerichtere advertenties plaatsen. Ze weten ook meer over de interesses van hun lezers. Hier kunnen ze hun aanbod aan artikelen op aanpassen.

Eerst uitgebreid testen

Samen met Boom regionale uitgevers besloot YipiY het idee uit te testen op Boom’s titel Flevopost.nl. In januari startten Boom en YipiY met de voorbereiding van de software en techniek voor hun test. Drie maanden later is de test bijna achter de rug en krijgen zij de eerste resultaten binnen. “Daar zijn wij erg tevreden over. We hadden verwacht dat we vijf tot tien procent van de lezers konden binden, dus dat die lezers zich zouden laten leiden door de elementen van de interactieve tool, maar dit bleek tot dertig procent op te lopen. Met het binden bedoelen we dat de lezer zich liet leiden door de elementen van de interactieve tool. Zij lazen daardoor meer dan twee keer zo veel artikelen vergeleken met mensen die zich niet door de tool lieten leiden”, aldus Tulleken.

YipiY wilde het interactieve platform eerst uitgebreid testen. “Kranten hebben al zo vaak gehoord dat een idee voor het vangen van meer lezers werkte, maar dat blijkt achteraf dan tegen te vallen. Wij wilden ons idee daarom goed uittesten op een kleiner medium voordat we ermee naar de landelijke media gaan.” Bij de titel Flevopost.nl van Boom werkte de vragentool van YipiY meer dan goed, zegt Tulleken.  Waarschijnlijk gaat Boom het platform nu voor meerdere titels gebruiken.

‘Kranten moeten intern veranderen’

Ondanks dat de resultaten hem tevreden stemmen, vertelt Tulleken dat het onderzoek niet makkelijk was: “We moeten een krantenuitgever ervan overtuigen te veranderen om zo meer lezers te werven. Als jong bedrijf is het soms lastig om overtuigend over te komen.” Intern moet de krant ook processen veranderen. Tulleken geeft toe dat dat moeilijk is voor kranten die al meer dan honderd jaar op een bepaalde manier werken. “Maar bij Boom Uitgevers verliep die samenwerking erg goed.”

Inmiddels heeft YipiY ook een contract gesloten met een ‘grote landelijke partij’. Eerder werkte het jonge bedrijf al samen met NRC. “We waren beiden tevreden met het resultaat, maar kwamen tot de conclusie dat het platform beter geschikt is voor een ander soort media. De lezers van NRC zijn bereid om in te loggen en te betalen voor specifieke content. Ons platform is geschikt voor media waar mensen niet voor willen inloggen.”

Tulleken vertelt dat hij en zijn collega’s in het begin wel bang waren dat kranten het maken van een interactief platform in de toekomst zelf zouden kunnen. Maar hij is er naar eigen zeggen achter gekomen dat het bouwen en onderhouden van deze ICT-tool binnen de expertise van YipiY ligt, en niet binnen die van kranten. Volgens Tulleken is de core-business van kranten content maken, niet innovatief uitvinden. “In een onderzoek van het Amerikaanse PEW naar de krantenbusiness werd een topmanager als volgt geciteerd: ‘Als je gokt op zelf nieuwe dingen bouwen, is er 90% kans dat je de neergang versnelt en slechts 10% kans dat je een nieuw model vindt. Niemand is bereid dat risico te nemen.”

Het uiteindelijke doel van YipiY zelf is om te gaan samenwerken met buitenlandse media. Inmiddels is YipiY ook al benaderd door een aantal buitenlandse kranten. Tulleken: “Maar we willen onszelf eerst landelijk bewijzen, pas daarna gaan we naar België, Duitsland en Engeland.”

Over Merel Driessen

Merel Diressen is student journalistiek en erg nieuwsgierig naar wat de toekomst haar te bieden heeft.

Reageer

1 comments

Geef een reactie

*