Duitse media starten met alternatief voor Facebook-inlog

castle-1290860_960_720

Inloggen met je Google- of Facebook-account op andere websites is handig, maar er zit ook een keerzijde aan. De social media-giganten vergaren op die manier talloze gegevens over je. Duitse media hebben de handen ineen geslagen voor een gezamenlijke login.

Door in te loggen via sociale media vertellen lezers aan Google, Facebook of Twitter wat ze online doen. Uitgevers die hun lezers op die manier laten inloggen, geven gratis bedrijfsgevoelige informatie weg. Wie zijn hun gebruikers? Welke artikelen worden het meest gelezen? Hoe browsen gebruikers door de website? De social-mediagiganten weten het allemaal en kunnen hier mogelijk concurrentievoordeel uit halen voor hun eigen activiteiten met nieuws.

Er is nog een bezwaar tegen het weggeven van bedrijfsgevoelige gegevens: het is niet precies bekend wat de sociale netwerken doen met de gegevens van gebruikers. In mei 2018 wordt de nieuwe EU Data Protection Reform van kracht, die privacywetgeving versterkt. Met deze wet krijgen gebruikers meer zeggenschap over hun eigen data en wat daar mee gebeurt.

Eén gezamenlijke inlog

In Duitsland leiden deze ontwikkelingen ertoe dat Duitse bedrijven de handen ineenslaan om een ‘eigen’ makkelijke inlog voor lezers te maken. Onder de initiatiefnemers zijn Mediengruppe RTL Deutschland, ProSiebenSat.1 Media, Zalando en United Internet. Gebruikers kunnen met één gebruikersnaam en wachtwoord inloggen bij alle deelnemende partijen.

Na de lancering, gepland voor mei 2018, kunnen gebruikers kijken naar TV NOW van RTL-mediagroep of de live stream van ProSieben. Daarnaast hebben ze met dezelfde login toegang tot hun e-mails op web.de en gmx.de of kunnen ze aankopen doen bij Zalando. Gezamelijk hebben de deelnemers op het moment meer dan 45 miljoen unieke gebruikers per maand die volgend jaar gebruik kunnen maken van de login.

Europese privacywetten

Thomas Duhr is een van de drijvende krachten achter de alliantie en ‘uitvoerend vicepresident’ van IP Deutschland. “Heb je ooit de gebruiksvoorwaarden van Facebook gelezen? Op dit moment realiseren de meeste mensen zich niet wat er mogelijk is met de data die sociale netwerken verzamelen, maar in de komende 5 jaar wordt dat wel duidelijk. Ondanks dat niet bekend is wat de social netwerken precies met de data zullen doen in de toekomst, staan burgers die gegevens toch zomaar af. Wij willen met de alliantie een login-optie bieden die geen persoonlijke gegevens opslaat, gebaseerd is op begrijpelijke voorwaarden en privacy-instellingen heeft die de gebruiker ten alle tijden kan aanpassen. En het allerbelangrijkste is dat we gevestigd zijn in Europa en vallen onder Europese privacywetten.”

Voor gebruikers is de inlog net zo handig als inloggen met een sociale account, maar dan met bescherming van Europese wetgeving. De bedrijven geven ook geen data meer weg aan Amerikaanse concurrenten. De alliantie staat open voor meer leden, het initiatief voor de nieuwe login is opgezet als een open standaard. De login moet klaar zijn vóór mei 2018.

Europa versus Amerika

Of het zinvol is om ook in Nederland een gezamenlijke media-login te ontwikkelen, als tegenhanger van de Facebook- en Google-inlog? Duhr is ervan overtuigd. “Er zijn al gevallen waarbij Europees en Amerikaans recht met betrekking tot privacy conflicteren.” Zo heeft de Amerikaanse overheid in meerdere gevallen toegang gevraagd tot e-mailaccounts van Google, Yahoo en Microsoft. Ten minste 6 rechtzaken lopen tussen Google en de FBI over toegang tot, onder andere, privé emailaccounts te verhinderen.

In een minderheid van de gevallen heeft een rechter besloten tegen het verzoek van de Amerikaanse overheid in ten gunste van privacy. Of zoals de betreffende rechter zei: “Je kunt er gerust van uitgaan dat meer rechtbanken dit soort aanvragen hebben goedgekeurd en huiszoekingsbevellen hebben uitgegeven, dan geweigerd.”

Reikwijdte

Het probleem met deze zaken is niet zozeer dat er e-mails worden opgevraagd, maar wel dat de reikwijdte van de aanvraag groot is. “Rechtvaardigen drie mogelijk belastende e-mails binnen vijf minuten op een ochtend in 2017, vermoedelijk ter bevordering van identiteitsdiefstal beginnend in 2015, het openbaar maken, inspecteren en opslaan van elke e-mail die ooit door die e-mailaccount is verzonden of ontvangen ongeacht hoeveel tijd voor 2015 of na 2017?” aldus de rechter.

Deze zaak toont aan dat als het om data gaat, het veel verschil maakt door wie de gegevens worden beheerd. De nieuwe Europese wetgeving haalt niets uit als de data op een server van een Amerikaans bedrijf staat. Niet alleen e-mailaccounts, maar ook gegevens van Facebook en data van smartphones worden regelmatig opgevraagd.

Als Europa privacy belangrijk vindt en een nieuwe wet maken om gebruikers beter te beschermen, dan is het ook zaak dat gegevens van burgers ook daadwerkelijk beschermd zijn onder die wet. Omdat het in Duitsland drie jaar gekost heeft voor de samenwerking een feit was, adviseert Duhr Nederlandse media om zo snel mogelijk te beginnen aan een eigen initiatief.

 

Deel dit artikel:

Over Anrike Visser

Anrike Visser is bedrijfskundige, antropoloog en journalist. Ze heeft vier jaar gewerkt bij toezichthouder AFM. Schrijft nu vanuit Berlijn over start-ups, big data en fintech.

Reageer