Oplage landelijke kranten: Telegraaf en AD krijgen opnieuw klappen

Nieuws | Nieuws

De belangrijkste trend bij de printoplage van dagbladen is dat deze daalt. Sinds de eeuwwisseling al, zonder uitzondering. Maar een tweede trend is dat het leed ongelijk verdeeld is. Telegraaf en AD, kranten voor een groot en algemeen publiek, hebben het lastiger dan de kranten die zich op een kleiner, specifieker (en kapitaalkrachtiger) publiek richten.

Maar de bottom line is dus wel dat iedereen verliest. In 2017 verloren de landelijke kranten ruim 5 procent van hun betaalde printoplage ten opzichte van het jaar daarvoor. En dat verliespercentage laat dit onderdeel van de sector al vijf jaar zien. In de vijf jaar daaraan voorafgaand was de daling aanzienlijk lager: gemiddeld 2,5 procent.

betaalde oplage 2000 - 2017 landelijk
Betaalde printoplage 2000-20017. Het AD zoals we dat nu kennen, bestaat pas sinds 2005; de regio-kranten (Rotterdams Dagblad, Haagsche Courant, Dordtenaar, UN, Amersfoortse Courant, Rijn & Gouwe ) die er toen bijkwamen zijn tussen 2000 en 2005 bij AD geteld om de vergelijking mogelijk te maken.

Grote verliezer is De Telegraaf, de krant raakt 8 procent van de betaalde oplage in 2017 ten opzichte van het jaar daarvoor kwijt en 43 procent in de laatste tien jaar. De oplage is 353.000 – in 2000 was dat nog 782.000. AD verliest 6 procent in 2017 en zakt daarmee door de 300.000-grens. Trouw (-2 procent), Volkskrant en FD (-3 procent), NRC (-4 procent) en Reformatorisch Dagblad (-3 procent) doen het – relatief gezien – beter. Het Nederlands Dagblad raakt 8 procent van de betaalde printoplage kwijt.

NRC Next, omgevormd tot een soort ochtendeditie van het ‘grote’ NRC Handelsblad, laat een opmerkelijke wederopstanding zien, voor het eerst sinds 2011 stijgt de betaalde oplage, van 26.262 naar 26.825 (plus 2 procent). In 2011 had de krant overigens nog 74.000 abonnees.

Omdat Telegraaf en AD beide verloren, daalt het aandeel van de gezamenlijke ‘populaire’ kranten tussen 2000 en 2017 van 64 naar 54 procent.

De oplages van AD en Telegraaf kruipen steeds meer naar elkaar toe. Tien jaar geleden was het verschil meer dan 200.000. In 2017 bedroeg het 55.000.

Betaalde printoplage 2000 – 2017 van De Telegraaf en AD

Waar Telegraaf en AD elkaar benaderen, lopen de betaalde printoplagen van de Volkskrant en NRC Handelsblad steeds verder uit elkaar. Tien jaar geleden was dat 35.000 – in 2017 al 80.000. De Volkskrant had in 2017 een betaalde oplage van 210.000 (320.000 in 2000) tegen 131.000 voor NRC (257.000 in 2000).

De cijfers hierboven betreffen de betaalde printoplage. Daarnaast wordt een deel van de gedrukte oplage gratis verspreid aan medewerkers, relaties, adverteerders en voor marketingdoeleinden. Over de laatste tien jaar verspreidden Trouw en nrc.next relatief gezien de meeste gratis exemplaren, respectievelijk 14 en 16 procent van de totale verspreide oplage. In absolute zin is De Telegraaf de grootste ‘gratis’ betaalde krant, dagelijks worden ruim gemiddeld meer dan 60.000 exemplaren weggegeven.

Bronnen: NOM Printmedia, HOI

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.