Zo verdient Midroll Media geld met podcasts

Nieuws | Nieuws
  • Hans Klis
  • 04 januari 2016
  • 557 woorden , 2 min. lezen

“Ik denk dat het mensen zou verrassen hoeveel inkomsten wij binnenhalen”, lacht Adam Sachs. De CEO van Midroll Media wil niet zeggen wat zijn mediabedrijf jaarlijks verdient met het maken van eigen podcasts en het verzorgen van advertenties bij concurrenten.

Midroll Media werd in 2010 opgericht als podcastnetwerk Earwolf. Daar produceerde het bedrijf eigen podcasts als Comedy Bang! Bang! en How Did This Get Made? “Toen we geld wilden gaan verdienen, gingen we op zoek naar adverteerders. Bevriende podcastmakers vroegen vervolgens advies aan ons hoe reclames binnen te halen”, legt hij uit. “En zo ontstond in 2013 het Midroll Media advertentie-platform”. Onder zijn pakweg tweeduizend radio makende klanten telt hij onder andere de populaire comedyshow WTF with Marc Maron, StartUp van Gimlet Media en Serial-kloon Limetown.

Miljoen per jaar voor populaire podcasts

New York Magazine berekende eind 2014 dat de gemiddelde advertentie een succesvolle podcaster tussen de 20 en 45 dollar per duizend downloads oplevert. Dat is veel, met dank aan het trouwe publiek, dat wekelijks zo’n zes podcasts luistert, en meer dan bij televisie (5 tot 30 dollar) of op internet (1-20 dollar). Volgens Sachs verdienen de meest populaire podcasts tot wel een miljoen dollar uit advertenties per jaar. Hoewel hij daar aan de telefoon verder niet over wil uitwijden, liet hij Business Insider eerder dit jaar weten dat Midroll Media 30 procent commissie op deze bedragen krijgt.

midroll iconen

Advertenties zijn big business dus. En dat is door het mainstream succes van Serial alleen maar meer geworden, vertelt Sachs. “Waar vooral eerst kleine techbedrijven als Mailchimp of Squarespace via ons adverteerden, zagen wij dat in 2015 veranderen. Steeds meer grote merken adverteren nu via het platform.” De CEO geeft voorbeelden als filmbedrijf Universal Pictures, verzekeraar Prudential en fastfoodketens Chipotle en Dunkin’ Donuts. Het is niet verrassend dat het Amerikaanse mediabedrijf EW Scripps (dat meer dan 33 televisie- en 34 radiozenders in de Verenigde Staten bezit) deze zomer Midroll Media kocht voor een onbekend bedrag. Het was een van de grootste zakendeals in het Amerikaanse podcastgenre. “Grote bedrijven proberen allemaal mee te profiteren van de opkomst van de podcast.”

Podcasts wordt commercieel levensvatbaar

Met de advertenties verdient Midroll Media “hun boterham”, legt Sachs uit. Daarmee kan het zich richten op het maken van podcasts en het ontwikkelen van nieuwe concepten. Die verschijnen allemaal exclusief op hun mobiele app Howl. Voor een kleine vijf dollar per maand krijgen de “tienduizenden betalende” gebruikers toegang tot de archieven van de producties van podcastnetwerk Earwolf en die van nieuwe originele programma’s.

“Het feit dat meer en steeds grotere adverteerders de kracht van podcasts inzien is goed voor het genre. Want dat maakt podcasts commercieel levensvatbaar en de moeite waard om in te investeren. Dat betekent dat de kwaliteit van podcasts hoger kan worden. Dat levert weer meer geld op aan advertenties, enzovoorts.” De afgelopen jaren heeft Midroll Media daarom steeds meer mensen kunnen aannemen die premium content maken voor Howl. Sachs verzekert dat luisteraars door deze investering in aanraking kunnen komen met vernieuwende podcasts. “Omdat deze content achter een betaalmuur zit kunnen we veel meer experimenteren met nieuwe verhaalvormen zonder ons zorgen te maken dat we eerst een publiek moeten opbouwen om die podcast winstgevend te maken.”

Dit is een bedrijfsmodel dat erg veel weg heeft van streamingdiensten zoals Netflix. Niet geheel toevallig. Met hulp van de nieuwe eigenaar E.W. Scripps hoopt Sachs van Howl de Netflix voor podcasts te worden.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.