Vorm van presenteren die grafieken op PowerPoints ontstijgt

Ieder jaar kijkt het Stimuleringsfonds wat de stand van zaken is in het Nederlandse medialandschap. Pino, die vorig jaar de resultaten in ontvangst nam, wordt dit jaar ingeruild voor een nieuwsquiz, blogt René van Zanten.

Het Stimuleringsfonds vraagt jaarlijks aandacht voor ons programma ‘de Stand van de Nieuwsmedia’. Binnen dat programma rangschikken we allerlei gegevens over kijkgedrag, oplages etc. om aan de hand daarvan te kijken wat de stand van zaken is in het Nederlandse medialandschap. We doen dat omdat er wel veel cijfers zijn, maar vaak verstopt in dikke rapporten of geschreven vanuit een bepaalde discipline. We doen dus voor een belangrijk deel niets iets nieuws, maar zetten een selectie van bestaand materiaal op een rijtje. Daarnaast doen we eigen onderzoek en dat kan ook aardige inkijkjes bieden in het reilen en zeilen van journalisten, dagbladen, tijdschriften, omroepen, sites, platforms en hyperlocals.

We zoeken daarbij naar een vorm van presenteren die het tonen van grafieken op PowerPoints ontstijgt. Vorig jaar hadden we Pino te gast en dit jaar (7 september a.s.) doen we het in de vorm van een nieuwsquiz. Een, naar we hopen, vrolijke avond in Pakhuis de Zwijger waarin teams van journalisten (‘werkzaam met of binnen de media’ mag ook) het tegen elkaar opnemen bij het beantwoorden van vragen over en uit het nieuws en de media. Ondertitel: De Slimste Journalist. We hebben al een heleboel teams ingeschreven, maar kunnen er nog wel een paar hebben.

Het belooft een bijzondere avond te worden. Er wordt en is veel tijd en energie gestopt in de organisatie, maar zeker ook in de kwaliteit van de vragen. Én het gaat over nieuws, over journalistiek, dus geen flauwe instinkertjes, geen slappe vragen over GTST, neen: vragen die er toe dóen. ‘Hoeveel online advertentieomzet van het AD komt terecht bij Facebook?’, ‘Hoeveel jongeren kijken nieuws op hun smartphone?’, ‘Wanneer kijken jongeren wèl naar het Achtuurjournaal?’, dát soort vragen.

De winnaars krijgen uiteraard een mooie prijs, de presentatie is in handen van Rik van de Westelaken, we doen verslag op onze site, samen met alle grafieken en verhalen én je komt collega’s tegen die je niet elke dag ziet.

Inschrijven kan hier.

Foto: Jorinde Tenten

Over René Van Zanten

René van Zanten is directeur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Reageer

Geef een reactie

*