Challenge Masterclass 8: Tien pijlers voor een goede pitch

In The Challenge maken jonge journalisten kans op 20.000 euro startsubsidie voor een vernieuwend journalistiek plan. Na drie keer pitchen gaan de teams nu leren hoe dat eigenlijk moet, een presentatie houden. Presentatiegoeroe Maritte Braspenning brengt hen de essentie van een goede pitch bij. “Wacht niet tot het eind met iets essentieels, want dan zitten je toehoorders hun mail al bij te werken.”

Een goede presentatie is een gelukkig huwelijk van vorm en inhoud. Klinkt simpel, ís het niet, weet Maritte Braspenning. Normaal gesproken coacht ze presentatoren, vanavond brengt ze de Challenge-teams de essentie van een goede presentatie bij. “Voor presentatoren is het een vak, zij doen niet anders. Jullie moeten het er maar een beetje bij doen.” Maar, goed nieuws: presenteren kun je leren (al heeft niet iedereen het in zich om de nieuwe Matthijs van Nieuwkerk te worden: het is wel zaak realistische verwachtingen te hebben, nuanceert Braspenning). Tien pijlers voor een goede pitch.

1. Bereid je grondig voor

“Als je je verhaal de avond voor je pitch nog moet voorbereiden, win je niet. Ook niet als je een briljant idee hebt. Koningin Beatrix, Steve Jobs: de beste vertellers zijn perfectionisten, die zich tot in de puntjes voorbereiden.” Maak een keuze: je kunt niet alles vertellen, haal de krenten uit de pap.

Ga er niet vanuit dat je publiek al iets van je weet. Hooguit heeft het gisteravond in bed een snelle blik op je plan geworpen.

2. Ken je doelgroep

De deelnemers moeten straks hun ultieme pitch houden voor de jury, het bestuur van het Stimuleringsfonds. “Weet voor wie je je verhaal gaat doen. Wat weten zij van je onderwerp? Ga er niet vanuit dat ze al iets van je weten. Die mensen hebben het nog drukker dan jullie, hooguit hebben ze gisteravond in bed een snelle blik op je plan geworpen.”

3. Bepaal je doel

Wat wil je uiteindelijk met je pitch? Juist: winnen. Zet in op dat doel, en houd het continu in gedachten. Zorg dat ze in je geloven.

4. Heb je inhoud op orde

“Elk verhaal moet je in één zin kunnen vertellen, anders heb je het niet in je hoofd.” Breng er structuur in aan, bouw het op als een piramide: begin bij het belangrijkste (nooit met je naam, want die vindt je publiek pas interessant als je verhaal boeiend bleek), eindig met het minst belangrijke (maar go out with a bang: eindig met een sterk beeld of visioen, dat blijft hangen). “Wacht niet tot het eind met iets essentieels, want dan zitten je toehoorders hun mail al bij te werken.”

5. Gebruik je stem goed

“Je stem duidt wat je vertelt. Door harder of zachter te praten, iets uitgerekt te zeggen of te pauzeren, geef je gewicht aan je woorden.” Het belangrijkste: durf te spreken. Stotter je of heb je last van andere problemen die het spreken bemoeilijken? Zoek er hulp voor, pak ze aan.

6. Uitstraling is key

“Je presentatie begint al zodra je naar voren loopt. Trek dan niet meer je rok recht.” 68% van de indruk die een pitch achterlaat wordt bepaald door uitstraling. Zorg dus dat jouw uitstraling geloofwaardig is. “Kom je aan bij het onderwerp financiën, dan is het niet gepast om lacherig te doen.”

The Challenge 0801

7. Deal met stress

Mies Bouwman dronk altijd twee rumcola voor ze moest presenteren, Willem Ruis ging aan stress ten onder. Iedereen heeft last van zenuwen, zegt Braspenning, maar al klopt je hart in je keel, je publiek ziet daar soms niets van. “Weet je het even niet meer, pak het dan op bij het volgende punt. Grote kans dat niemand iets in de gaten heeft.”

8. Besteed aandacht aan kleding en make-up

Kleed je in lijn met de mores van je doelgroep. “Een bestuur bestaat vaak uit stoffige oude heren, dan is een jasje niet gek. Tenzij je het ook niet naar je schoonmoeder of naar een begrafenis aan zou trekken, laat het dan vooral in de kast hangen.”

9. Presentéér het

“Wees een verhalenverteller. Vertel het zoals je het aan een vriend zou vertellen.” Schrijf je verhaal in de voorbereiding dan ook op in spreektaal. “Een goede presentatie is als een gesprek met de zaal. Jij beantwoordt aan de behoefte van je gesprekspartner.”

10. Omarm feedback

De eerste keer dat Eva Jinek feedback kreeg, stond ze volgens Braspenning naar adem te happen. Daarna leerde ze het te waarderen. “Oefen je presentatie altijd een paar keer, vraag daarbij om commentaar en leer van je fouten.”

Als alle zeven teams hun plan weer gepitcht hebben – de presentaties van vorige keer zijn de afgelopen week aangescherpt – krijgen ze feedback van Braspenning. Tempo is een aandachtspunt: dat ligt bij veel pitchers te hoog. “Probeer zo te spreken dat je zelf het gevoel hebt dat het net te sloom is. Grote kans dat je dan precies goed zit.” En liever wat te rustig dan te snel, want: “Rust staat voor gezag.” Braspenning richt zich zowel op vorm als op inhoud. Zorg dat je weet waar je over praat, drukt ze de teams op het hart. “Als iemand jou vraagt: is dit en dat wel ethisch verantwoord, zorg dan dat je daar een mening over hebt. En durf daar ook voor te gaan staan.” Prangende vraag van een deelnemer: wat is de meest natuurlijke houding als je met zijn tweeën aan het presenteren bent, en de ander is aan het woord? Braspennings tip om nooit te vergeten: “Kijk bewonderend naar de ander. Jij bent er om hem een beetje op te tillen. Je bent zijn Máxima.”

Cryption valt af

Voor team Cryption blijkt dit de laatste masterclass te zijn geweest, het is de laatste afvaller voor de finale. Organisator Bart Brouwers is positief over de ontwikkeling die hun plan in de laatste week heeft doorgemaakt, maar stelt ook die draai helaas te laat is gemaakt. Tot voor kort was het idee achter Cryption dat de start-up zou gaan werken met content van de grote media-uitgevers, ook al kregen ze de kritiek dat het maar zeer de vraag zou zijn of ze die content daadwerkelijk zouden kunnen verkrijgen. “Jullie zijn inhoudelijk te lang blijven hangen op een idee dat volgens ons, de beoordelaars, niet gaat werken.”

Over Dorien Vrieling

Dorien Vrieling is freelance journalist en eindredacteur.

Reageer

Geef een reactie

*