BNR op veilige afstand van Radio 1

Business Nieuws Radio komt in Nederland niet boven een marktaandeel van 1%. Marktleider Radio 1 blijft de baas met aandelen van 7 à 8% over de laatste 10 jaar.

Door Paula Breuning en Piet Bakker

Wie naar nieuws wil luisteren in Nederland stemt af op Radio 1 of BNR. Radio 1 is marktleider, BNR de luis in de pels van de voormalige monopolist. Maar het lukt BNR niet om de positie van Radio 1 serieus te bedreigen. Het marktaandeel is de laatste 10 jaar slechts incidenteel boven de 1% geweest. Radio 1 schommelt al jaren tussen de 7 en 8%.

In de onderstaande grafiek is telkens het marktaandeel in de eerste twee maanden van het jaar over de laatste 10 jaar gerapporteerd. Bij Radio 1 fluctueert dat tussen 8,1% (2011) en 6,7% (2012). BNR had in de eerste twee maanden van 2010 een marktaandeel van 1%, in 2007 werd met 0.4% een laagterecord bereikt.

marktaandeel BNR Radio 1 2006 2016

De verschillen tussen BNR zouden kunnen komen doordat we hier alleen de eerste twee maanden van het jaar laten zien, maar ook als we door het jaar heen de cijfers vergelijken blijven de verschillen. In de zomer scoort Radio 1 relatief hoog door de verslaggeving van sportevenementen. BNR is stabiel gedurende het hele jaar.

Luistertijd

Naar Radio 1 wordt ook ‘langer’ geluisterd. De gemiddelde luistertijd naar deze zender ligt tussen de 2:14 en 2:32 uur. Tot 2011 nam de luistertijd constant toe bij Radio 1. Bij BNR is dat tussen de 1:15 en 1:41 uur in de afgelopen tien jaar.

luisteruren 2014 2016 BNR radio 1

Radio 1 scoort in alle leeftijdscategorieën beter, maar vooral in de groepen boven de 50 zijn de verschillen groot. BNR scoort overal rond de 1%, met een relatief hoog marktaandeel in de groep 35-49. Radio 1 heeft een marktaandeel van bijna 8% onder de 50- tot 64-jarigen en zelfs een marktaandeel van bijna 18% bij de 65-plussers in de eerste maanden van 2016.

luisteren per leeftijd BNR radio 1

Per week bereikte Radio 1 in de eerste twee maanden van 2016 2,4 miljoen mensen, bij BNR ging het om bijna een half miljoen luisteraars.

Nieuwsradio wordt in Nederland vooral door oudere groepen geconsumeerd. Bij Radio 1 is er een duidelijk teruglopend marktaandeel wanneer de leeftijd daalt, bij BNR ligt het ‘hoogtepunt’ bij de groep 35 tot 49-jarigen. Nieuwsradio is in Nederland minder populair dan muziekradio, de best beluisterde stations zijn 538, Radio 2, Sky en Qmusic. Radio 1 heeft meestal een positie net buiten de top 3. BNR zit zelfs niet in de top 10. De verschillen tussen Radio 1 en BNR blijven over de laatste 10 jaar vrijwel gelijk.

Het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) wordt uitgevoerd door GfK. Het luistergedrag wordt in een panel per kwartier gemeten met behulp van een radiolog (7.500 dagboeken per 2-maandelijkse periode).

Foto door Krijn Schuurman

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Reageer

2 comments

Heldere cijfers maar wat een vreemde kop: op ‘veilige’ afstand. Weinig objectief. Zelf wellicht vaste Radio1 luisteraars?

Hallo Hans, met ‘veilig’ is geen waardeoordeel bedoeld. Toen BNR geïntroduceerd werd, was de vraag in hoeverre de nieuwe zender Radio 1 zou ‘bedreigen’, de format-wijzigingen bij BNR waren ook gericht op het vergroten van het marktaandeel. Als je over de laatste jaren kijkt zie je dat dat niet echt gelukt is, de afstand blijft gelijk. Maar ‘grote’ afstand vond ik nogal geladen, vandaar dat ik koos voor ‘veilig’. Ik ben zelf meer een BNR-luisteraar, compacter nieuws, vooral in de auto handig.

Geef een reactie

*