Hoe stevig is het Mediahuis?

Nieuws |

Door Piet Bakker
Op de vraag waar TMG over een jaar zou staan, antwoordde Mediahuis-CEO Geert Ysebaert tijdens het Mediapark Jaarcongres onlangs dat hij De Telegraaf het belangrijkste mediamerk van Nederland zou willen maken. Maar to make TMG great again lijkt een hele klus. Op dezelfde dag waren de nieuwste NOM-cijfers over de oplage uitgekomen, en die waren voor de Mediahuis-titels niet best. Ook online is De Telegraaf nog lang niet the greatest. Maar TMG is meer dan De Telegraaf: ook vier regionale kranten en Metro maken deel uit van TMG.

ysebaert mediapark jaarcongres
Mediahuis-CEO Ysebaert wordt geïnterviewd tijdens Mediapark Jaarcongres 2017

De printoplage
Eind juni 2017 rapporteerde het NOM over print- en digitale oplage, waarbij drie periodes werden vergeleken: het tweede kwartaal van 2014 tot en met het eerste kwartaal van 2015 en dezelfde periodes in 2015-2016 en 2016-2017. De vier landelijke Mediahuis-titels doen het in print slechter dan het gemiddelde dat 5 procent verlies bedraagt. De Telegraaf verliest per jaar gemiddeld 9 procent, NRC Handelsblad 6 procent en nrc.next maar liefst 10 procent. In hoeverre dat digitaal gecompenseerd wordt is de vraag (zie onder voor de cijfers). Trouw, FD, Volkskrant en het Reformatorisch Dagblad doen het relatief goed in print. AD zit op het gemiddelde.
landelijke kranten 2014 2017
Printoplage en gemiddeld verlies landelijke kranten 2014 – 2017 (Q2 – Q1)

Regionale kranten verloren minder dan landelijke titels in de afgelopen periode: 4 procent. Van de Mediahuistitels zitten er twee (De Limburger/Limburgs Dagblad en Noordhollands Dagblad) op dat gemiddelde, de Randstad-kranten Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en Gooi- en Eemlander verliezen zo’n 5 procent per jaar.
regionale kranten 2014 2017
Oplageverlies (print) regionale kranten 2014 – 2017

Digitaal
De verkoop van digitale kranten stijgt opzienbarend. In onderstaande grafiek zijn de landelijke titels vergeleken over drie periodes: 2014 Q2 t/m 2015 Q1, 2015 Q2 t/m 2016 Q1 en 2016 Q2 t/m 2017 Q1 (de laatste is de meest recente, eind juni 2017 gepubliceerd). Hier verdubbelt De Telegraaf in een jaar de digitale oplage, vooral via het aantal combi-abonnees (print en digitaal). De Volkskrant en NRC hebben meer ‘replica-abonnees’. De belangrijkste vraag hierbij is wat de opbrengsten zijn. Echte digitale abonnees vormen een steviger fundament voor een digitale toekomst dan mensen die ‘gerechtigd’ zijn de digitale krant te lezen op basis van hun print-abonnement.
digitale kranten 2014 2017
Betaalde oplage digitale kranten (landelijk): 2014 – 2017

Acht regionale kranten rapporteren een digitale krantenverkoop van meer dan 10.000. Daarbij zitten alle Mediahuiskranten. Maar bij elke titel overheersen de ‘gerechtigden’ die de digitale krant naast hun papieren krant mogen lezen. Een volwassen businessmodel voor deze titels is nog niet ontwikkeld, maar dat geldt waarschijnlijk voor elke regio-titel.
digitale kranten regio 2016 2017
Betaalde oplage digitale kranten (regio) 2016 2017

Bij het websitebezoek moet De Telegraaf nog steeds NU.nl, NOS en AD voor laten gaan als het gaat om het aantal mensen dat bereikt wordt. Vrijwel alle nieuwsmedia laten overigens een stijgend bereik zien (met een kleine dip in april en een herstel in mei). De verhoudingen tussen de ‘grote vier’ blijven vrijwel gelijk. TMG-dochter Metro doet het relatief goed met een bereik van 2 miljoen gemiddeld.
top tien nieuwsmerken online tm mei 2017
Top tien nieuwsmerken online oktober 2016 – mei 2017

De regionale titels van TMG komen in de top 50 niet voor. Het Noordhollands Dagblad, de derde regionale krant van Nederland ontbreekt, evenals Mediahuis-dochter De Limburger/Limburgs Dagblad, de grootste regionale krant van Nederland. Opmerkelijk is dat vrijwel alle regionale titels van De Persgroep wel in de top 50 staan: Het Parool, de Gelderlander, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, BN DeStem, Tubantia en De Stentor.
Gratis: Metro en huis-aan-huis
De toekomst van Metro is onzeker. De licentie loopt in september af.* De papieren Metro lijkt steeds meer moeite te hebben met het aantrekken van voldoende adverteerders. De oplage is teruggebracht, het bereik daalt terwijl ook het aantal lezers per exemplaar fors minder is geworden. De concurrentie met de smartphone is in het openbaar vervoer – nog steeds het belangrijkste distributiekanaal – duidelijk voelbaar.
Huis-aan-huisbladen heeft TMG vrijwel niet meer. Die werden op de valreep (1 juni 2017) verkocht aan de Barneveldse Drukkerij en Uitgeverij (BDU) die er geen gras over liet groeien. Waar de regionale dagbladen van TMG een kwart van de journalisten kwijt wil, heeft BDU aangekondigd voor de huis-aan-huisbladen correspondenten in dienst te nemen om onder andere de politiek te gaan coveren. BDU wil bovendien online 24/7 de concurrentie met de voormalige collega’s aangaan.
* Update: Volgens TMG loopt de Metro-licentie niet af – hier spreken de bronnen elkaar tegen. TMG heeft plannen voor een herlancering van Metro en heeft een nieuwe app gelanceerd, dus dat wijst erop dat Metro voorlopig, wellicht in een andere vorm, uitgegeven blijft worden door TMG/Mediahuis.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.