Media:tijd: mobiel en multi-tasken

Cuddling with multiple devices

Niet verrassend, maar daarom niet minder relevant: mensen gebruiken minder papier en meer mobiele media. Niet alleen bij jongeren, maar bij alle leeftijdsgroepen. En multi-media-tasken wordt de norm.

Door Paula Breuning en Piet Bakker

Onlangs publiceerde het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) in Media:tijd de cijfers van zijn onderzoek naar tijdsbesteding aan media in 2015. Het onderzoek is een onderdeel van het tijdsbestedingsonderzoek dat het SCP sinds 1970 in Nederland uitvoert. Sinds 2013 wordt het onderzoek op een nieuwe manier uitgevoerd, waardoor er alleen een vergelijking tussen 2013 en 2015 mogelijk is. Het gaat in het rapport om mediagebruik in het algemeen, specifieke informatie over nieuwsmedia is niet openbaar gemaakt.

In de tijd die verstreek tussen 2013 en 2015 is de revolutie niet uitgebroken, concludeerde mediaonderzoeker Alexander Pleijter bij de presentatie van het rapport. De onderzoeken uit 2013 en 2015 vertonen vooral overeenkomsten. Wel bieden de cijfers over digitalisering en gebruik van media door jongeren mogelijk een doorkijkje naar de toekomst.

In 2015 besteedde de gemiddelde Nederlander volgens het onderzoek gemiddeld 3 uur en 16 minuten per dag uitsluitend aan media – dus zonder tegelijk iets anders te doen. In 2013 was dat overigens nog iets hoger: 3 uur en 25 minuten per dag. Kijken nam iets toe, lezen nam af. De grote verschillen zitten bij de categorieën ‘overig internet’ en ‘overig media’. Dat komt door een wijziging in codering van activiteiten.

Het is niet onwaarschijnlijk dat er grotere verschillen te zien zouden zijn als we de cijfers over een langere periode konden vergelijken, bijvoorbeeld vanaf 1990. Maar het media:tijd-onderzoek wordt door het SCP pas sinds 2013 op deze manier gedaan. Oudere cijfers zijn moeilijk te vergelijken. Kijk hier voor onze analyse van onderzoek naar tv-kijken, dat wel al veel langer gemeten wordt.

mediatijd tijd
Tijd in uren besteed aan luisteren, kijken, lezen, communiceren en gamen, 2013-2015.

Multitasking is bij het gebruik van media niet ongewoon, sterker nog, uit het onderzoek blijkt dat mensen bij meer dan de helft van hun mediagebruik tussendoor ook nog iets anders doen.  Alleen tijdens het kijken (van bijvoorbeeld televisie of filmpjes) doen respondenten niet zo vaak andere dingen. Dat mensen onderweg in de auto (drive time) of tijdens het werk radio luisteren is geen nieuws. Maar mediamultitasking, het gebruik van een tweede scherm, is voor journalistieke makers een nieuwe uitdaging. Bij ‘kijken’ domineert dus single-tasking, bij luisteren multi-tasking.

multitasking
Singletasking, multitasking en media-multitasking, 2015

Aan de cijfers van 2013 is te zien dat de grootste groepen kijkers, lezers en luisteraars ouder zijn dan 50 jaar. De jongste groep communiceert het meest en daar wordt ook de meeste tijd aan gaming besteed.

De verschillen zijn in 2015 groter geworden. Het gebruik van social media valt onder ‘communiceren’, het zou interessant zijn om het gebruik van social media nader te onderzoeken omdat Facebook, Twitter, Snapchat en vele andere kanalen al lang niet meer alleen draaien om delen met vrienden en bekenden. Oude media bieden hun content ook via deze kanalen aan, en sommige nieuwe spelers zenden zelfs alleen via social media.

mediatijd generaties 2013 2015
Mediagebruik generaties 2013-2015

Tussen 2013 en 2015 is bij alle leeftijdsgroepen een daling te zien in het gebruik van papier en vaste mediadragers en een stijging van het gebruik van mobiele mediadragers. Bij de jongste groep heeft mobiel de koppositie van vast overgenomen.

digitalisering generaties
Gebruik print, vaste en mobiele media-dragers, per generatie, 2013-2015

 

Bronnen: Media:tijd onderzoeken SCP 2013 en 2015, De cijfers van Media:tijd zijn verzameld in samenwerking met NLO, NOM, SKO, BRO en SCP.

Foto: Jeremy Keith

Deel dit artikel:

Over J•Lab Hogeschool Utrecht

Het J•Lab, ook wel bekend als het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek, doet onderzoek naar media, journalistiek en crossmediale content. Het onderzoek van het lectoraat is sterk praktijkgericht. Met andere woorden: het onderzoek is relevant voor journalisten, studenten, media, lezers, en andere geïnteresseerden.

Reageer