De landelijke krantenoplage, een ongelijk gedeeld verlies

In deel 2 van een korte serie over oplagecijfers: De kranten van de Persgroep doen het relatief goed als we de oplages van de landelijke dagbladen met elkaar vergelijken. De Telegraaf verliest daarentegen relatief veel sinds 2000.

Door Piet Bakker

Dit artikel gaat over de oplage van 2015 – hier het verhaal over de oplage in 2016.

De totale betaalde oplage van landelijke titels liep in 2015 terug met 5% ten opzichte van het jaar daarvoor, van 1.616.000 naar 1.537.000. Grote verliezers in 2015 zijn De Telegraaf en NRC Handelsblad (beide -9%) en nrc.next die een verlies van meer dan 30% noteerde.

De Volkskrant en Trouw zagen de betaalde oplage in 2015 met 2% stijgen, het Nederlands Dagblad noteerde zelfs een plus van 5%. AD wist het verlies te beperken tot 3%, FD bleef op de 0-lijn, het Reformatorisch Dagblad had een verlies van 2%.

Betaalde oplage landelijke kranten 2014-2015
Betaalde oplage landelijke kranten 2014-2015

Als we de oplage vergelijken met die van tien jaar geleden is er ruim 30% ingeleverd. Als we 2015 met 2000 vergelijken wordt er een min van 43% genoteerd. In 2015 was de oplage 5% lager dan in in 2014, dat verlies was in de vorige twee jaren zelfs nog hoger: 6%. In de jaren daarvoor was het gemiddelde oplageverlies zo’n 3% per jaar.

Betaalde oplage landelijke dagbladen 2000-2015
Betaalde oplage landelijke dagbladen, 2000-2015

Het oplageverlies is ongelijk verdeeld over de verschillende titels. Vergeleken met tien jaar geleden zijn het AD, Telegraaf en NRC de grootste verliezers (bijna 40% verlies). Vergeleken met 2000 zijn het opnieuw AD (-54%) en De Telegraaf (-47%) die veel inleveren. De Volkskrant (-30% sinds 2000), FD (-29%), Reformatorisch Dagblad (-24%), Nederlands Dagblad (-29%) en vooral Trouw (-14%) doen het relatief goed. Bij de Volkskrant gaat het vooral sinds 2008 goed met een vrijwel stabiele betaalde oplage, AD heeft zich van de duikvlucht in de eerste jaren van deze eeuw hersteld.

De cijfers voor het AD zijn gecorrigeerd met die van de regionale titels die in 2005 opgingen in het Algemeen Dagblad (die zijn dus voor de eerste jaren bij het AD geteld).

print landelijk 2000 - 2015
Betaalde printoplage, landelijke titels, 2000 – 2015

Nederland is een abonnementenland, de losse verkoop is marginaal. Gemiddeld wordt 5% van de betaalde oplage los verkocht. De Telegraaf (28.000 per dag in 2015, 7% van de betaalde oplage), de Volkskrant (11.000, 5%) en het AD (13.500, 4%) zijn samen verantwoordelijk voor 85% van de totale losse verkoop van de landelijke kranten.

print landelijk 2015
Printoplage (betaald en gratis) landelijke kranten in procenten, 2015

Behalve een ‘betaalde’ oplage hebben kranten ook een gratis oplage, die gaat naar medewerkers en relaties, adverteerders, wordt voor marketing gebruikt of wordt niet verkocht in de losse verkoop. Relatief gezien is die gratis oplage het grootst bij de Trouw (17% van de totale verspreide oplage), de Volkskrant en nrc•next (beide 16%). NRC Handelsblad (7%), FD (6%), Reformatorisch Dagblad (5%) en Nederlands Dagblad (4%) verspreiden aanzienlijk minder gratis kranten.

 

De oplagecijfers over 2015 zijn ontleend aan de database (dashboard) van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De cijfers over eerdere jaren komen van HOI-online dat in 2015 opging in het NOM.

De serie Oplagecijfers 2015 bestaat uit vijf delen: totaal, landelijk, regionaal, uitgevers en digitaal.

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*