De strijd om het bereik bij online nieuws

Vrouw met computer

Google Search, Facebook en YouTube bereiken ruim 70 procent van de Nederlandse internetgebruikers. In het online medialandschap staan vaderlandse nieuwsmedia Nu.nl, NOS, AD en Telegraaf in het ‘rechterrijtje’, maar ze bereiken ieder toch minstens 30 procent van de onlinemarkt.

Door Piet Bakker

Internet is een internationaal platform en internationale merken domineren dan ook het online bereik in Nederland. Traditionele uitgevers en omroepen zijn daarnaast nog steeds goed vertegenwoordigd in de top van het online gebruik.

Sinds oktober vorig jaar onderzoekt VINEX in het zogenaamde NOBO-onderzoek het bereik van de Nederlandse online merken. Sinds afgelopen juli worden ook de ‘globals’ zoals Google en Facebook (met hun diverse submerken), Twitter, Spotify, Snapchat, Linkedin, Pinterest, Amazon en Netflix meegenomen zodat een vergelijking tussen die twee categorieën mogelijk is.

Helemaal vergelijkbaar zijn de globals niet, bij de Nederlandse merken (deelnemers aan NOBO) weten we bijvoorbeeld wel hoelang gebruikers op de site verblijven, bij de globals – die op een andere manier in kaart worden gebracht – weten we dat niet. De bereiksmetingen zijn echter wel vergelijkbaar.

Eerder brachten we de gegevens van één week in juni en juli in kaart. In deze bijdrage zijn voor het eerst gegevens over een hele maand (juli 2017) beschikbaar. Ook kunnen we nu over een langere periode (oktober 2016 – juli 2017) het bereik van de Nederlandse online merken vergelijken.

De Grote Vier

Bij de Nederlandse online nieuwsmerken valt op dat gedurende de gehele periode waarover cijfers beschikbaar zijn, de Grote Vier (Nu.nl, NOS, AD en Telegraaf) domineren met een bereik van meer dan vijf miljoen. De onderlinge verhoudingen veranderen niet: Nu.nl is de grootste, daarna volgen NOS, AD en Telegraaf. De rest van de top 10 zit onder de vier miljoen. In de top 10 zitten zes kranten (waaronder het in print bescheiden Trouw en gratis krant Metro), twee omroepen, één online-only site (Nu.nl) en LINDA.

nederlandse nieuwsmerken 2016 2017
De 10 grootste (online bereik) nieuwsmerken, oktober 2016 – juli 2017

In bovenstaand overzicht hebben we alleen de nieuwsmerken opgenomen. In het totaaloverzicht worden ze voorafgegaan door ‘globals’ als Facebook en Google met submerken (plek 1 t/m 6) maar ook door Marktplaats. Nu.nl staat op de achtste plaats, LINDA. (tiende bij de nieuwsmerken) komt in het totaaloverzicht van juli 2017 op de 38e plaats.

De globals domineren de markt. Google is met negen merken vertegenwoordigd in de top 50, Facebook met vier, daarnaast staan er acht andere internationale websites in de top: Twitter, Spotify, Snapchat, Linkedin, Pinterest, Amazon, eBay (Marktplaats) en Netflix.

Nederlandse uitgevers (maar in buitenlandse handen) zijn via Mediahuis/TMG (zes merken), De Persgroep en Sanoma (ieder zeven merken) ook goed vertegenwoordigd. RTL staat twee keer in de top 50.

De NPO is de belangrijkste Nederlandse aanbieder met vier sites in de top 50. Het advertentiebedrijf Semilo vertegenwoordigt Smulweb, Weeronline en Weerplaza.

nieuwsmerken juli 2017 incl global
De top 50 van het online bereik, juli 2017, in procenten

 

De smartphone

De rangorde in de bovenstaande grafiek is gebaseerd op het gecombineerde bezoek aan websites op computers (desktop en laptop), tablets en smartphones. Er wel wel verschillen tussen de platformen. Niet voor Google Search overigens, dat overal op 1 staat, maar wel voor Whatsapp dat zijn toppositie vrijwel geheel dankt aan het grote bereik op de smartphone. Daar deelt het de eerste plek met Google.

Nu.nl, Buienradar, NOS, AD en Startpagina staan wel in de desktop/laptop-top 10 maar vallen daar bij de smartphone buiten. Opmerkelijk genoeg geldt dat ook voor Twitter. Naast Whatsapp staat ook Instagram, Google Drive en Messenger in de smartphone top 10 (maar niet bij de desktop/laptop-toppers).

  Totaal devices Desktop/Laptop Tablet Smartphone
Google 81,0 59,4 30,7 52,9
Facebook 74,4 45,1 26,3 48,0
Youtube (Google) 70,5 41,2 22,2 43,6
Whatsapp (Facebook) 54,9 5,7 1,1 52,9
Gmail (Google) 53,0 27,6 11,3 34,3
Marktplaats (eBay) 51,9 28,6 16,2 29,2
NU.nl (Sanoma) 44,5 18,6 13,4 27,6
Buienradar (RTL) 43,9 17,5 13,8 26,6
NOS 41,0 15,2 13,3 25,0
Instagram (Facebook) 40,5 12,1 7,5 29,6
AD (Persgroep) 38,2 14,7 10,2 24,0
Google Drive 37,7 8,4 6,1 29,2
Twitter 37,5 17,2 5,9 23,0
Messenger (Facebook) 36,9 0,0 8,4 32,0
De Telegraaf (TMG) 32,3 14,1 9,3 17,6
Google Play 32,0 0,0 4,6 29,2
Startpagina (Sanoma) 28,8 14,7 5,8 14,2
Linkedin 27,9 14,2 4,3 15,5
NPO 25,0 12,7 8,0 10,3
Netflix 23,2 8,1 7,9 11,8

De top-20 van het online bereik in juli 2017. Roze cijfers: de site staat in de top 10 bij het betreffende platform

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*