Mehmet Cerit: ‘Ik hoop dat journalisten onbevreesd hun werk kunnen blijven doen’

Mehmet Cerit

Mehmet Cerit (45) is hoofdredacteur van De Kanttekening, voorheen Zaman Vandaag. Dit jaar ging het weekblad over op een digitale verschijningsvorm, met eens per maand een papieren uitgave. De redactie wil van een krant voor Turkse Nederlanders, een platform worden voor alle ‘nieuwe Nederlanders’. Hoe beziet Cerit de ontwikkelingen rond thema’s die bij De Kanttekening samenkomen: digitalisering, diversiteit in de journalistiek en maatschappelijke polarisatie?

‘Digitalisering is natuurlijk de grote uitdaging in de media, dat weet iedereen. Op dit moment is er nog geen werkend online verdienmodel, alleen De Correspondent komt in de buurt – al maken zij geloof ik ook geen winst. Media moeten zichzelf zo klein en efficiënt mogelijk leren organiseren. Het kan: wij zijn een klein blad, en toch lukt het ons al zes jaar om overeind te blijven. Maar ik vermoed dat er in 2019 een aantal papieren titels zullen omvallen die het tempo niet bij kunnen benen.

Menselijk contact

In tijden van digitalisering is menselijk contact essentieel: je moet investeren in je bestaande abonnees. Om die reden zijn we de dK.Academie begonnen, maandelijkse bijeenkomsten rond thema’s als terrorisme of China. Daar komen trouwens ook mensen op af die nog geen abonnee zijn en die na hun bezoek een abonnement afsluiten. Komend jaar blijven we investeren in de community, ook door met onze lezers te spreken. Wat willen ze lezen, wat niet? Wat vinden ze zinnig en onzinnig?

Diversiteit

Wij hebben een uniek bronnen-netwerk van nieuwe Nederlanders, zo’n netwerk kom je bij mainstream media niet snel tegen. Op het gebied van diversiteit zijn er wel een aantal goede initiatieven van redacties, men probeert hier en daar wel om nieuwe Nederlanders te betrekken. Maar ze hebben het te lang laten liggen en ik weet dat men op managementniveau vaak nog weerstand heeft tegen het thema diversiteit.

Wij media moeten reflecteren op de vraag: hoe kan het dat er twee kampen zo tegenover elkaar staan?

Ik zie veel in de opkomst van constructieve journalistiek. Wij willen met De Kanttekening constructief zijn door het ongehoorde hoorbaar te maken, het ongeziene zichtbaar. Er is angst in Nederland voor moslims en lange baarden, dus vragen we aan moslims: begrijp je dat? Andersom vragen wij aan de ‘boze witte mannen’: begrijp jij dat moslims zich buitengesloten voelen? Door middel van zulke gesprekken proberen we mensen elkaar te laten begrijpen.

Polarisatie

In de polarisatie in de samenleving hebben media ook een aandeel gehad. We moeten ons net als de politiek afvragen waar we steken hebben laten vallen en reflecteren op de vraag: hoe kan het dat er twee kampen zo tegenover elkaar staan?

De Kanttekening wil taboes bespreekbaar blijven maken, maar het wordt voor journalisten elke dag moeilijker om aandacht te geven aan controversiële onderwerpen. Je ziet dat sommige journalisten niet meer durven te schrijven wat ze vinden uit angst voor bedreigingen. Ik ondervind het zelf ook: als een van onze columnisten kritisch over de islam schrijft, word ik door moslimextremisten bedreigd. De overheid schiet daarin tekort; ik heb nog niet gemerkt dat er met mijn aangiftes iets is gedaan. Ik hoop dat journalisten in 2019 onbevreesd en in vrijheid hun werk kunnen blijven doen.’

Illustratie door Rosanne van Leusden

Meer voorspellers

Hoe ziet de journalistiek van 2019 eruit? Voor de tweede keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2019 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, NRC, VICE en SVDJ.nl.