Nisrine Sahla: ‘Ik denk dat NOS Stories in de toekomst groter is dan het Journaal’

Nieuws | De Voorspellers

‘Onze doelgroep houdt van verandering en daar moeten wij op inspelen. Toen Instagram TV werd gelanceerd gingen we meteen overleggen wat we ermee konden. Nu bekijken we wat we met TikTok kunnen. Dat is een uitdaging, want hoe breng je nieuws op een platform met vooral memes en grappige filmpjes? Ik verwacht dat veel media iets met TikTok gaan doen, maar je moet wel kijken hoe het onderscheidend kan zijn van wat al op YouTube en Instagram kan.

Veel traditionele media wachten met nieuwe apps eerst af wat de rest doet. Daardoor duurt verandering onwijs lang. Maar de ontwikkelingen op social gaan supersnel, dus je moet gewoon inhaken. Fouten maken is niet erg, want je ziet snel wat wel en niet werkt.

Verdieping

Tenzij mobiele telefoons wereldwijd worden verboden, gaan jongeren nooit meer hun nieuws uit de krant en van tv halen. Dat betekent niet dat ze geen verdieping willen. Als we een korte nieuwsvideo op Insta zetten worden we vaak gevraagd om extra duiding. ‘Kunnen jullie meer uitleggen over het conflict in Syrië?’ of ‘klasgenoten hebben het over de spanningen tussen Turken en Koerden en ik snap het niet.’ Over YouTube dachten we eerst: jongeren zitten daar alleen voor entertainment en gamevideo’s. Maar dat is niet zo, want juist onze onderzoeksverhalen en De waarheid over-video’s doen het goed.

Juist onze onderzoeksverhalen doen het goed op YouTube

Er is dus wel behoefte aan verdieping. Er komen nieuwe plekken op internet en social waar jongeren dat kunnen vinden. Zelf hebben we nu naast onze social kanalen een website gelanceerd waarop we extra duiding geven.

Influencers

Je ziet dat influencers en youtubers langzaam het mediawereldje inrollen. Een goed voorbeeld is Défano Holwijn. Hij is geen journalist, maar maakt wel talkshows op YouTube. Of YousToub, een Marokkaans-Nederlandse vlogger die nu ook presenteert voor FunX. Zij zitten in een omgeving waar ze andere verhalen uithalen dan de gemiddelde witte journalist.
Ik kijk heel positief naar de toekomst als het gaat om diversiteit. De journalistiek wordt in bepaalde culturen nog steeds niet heel erg aangemoedigd, maar dat verandert snel. Jongeren zien mensen als YousToub van Funx en denken: hé, dat lijkt me best wel tof. En dat is belangrijk voor het vak. Het is zo goed om diverse nieuwsverhalen te hebben, en dat krijg je als je kiest voor een diverse redactie. Niet alleen qua culturele achtergrond, maar ook bijvoorbeeld qua woonplaats.

Miljoen volgers

Het wordt moeilijk voor andere media om een nieuwskanaal te beginnen zoals wij dat doen. Het zou voor onze doelgroep voelen als vreemdgaan. We zijn onmisbaar geworden in hun leven, heb ik het idee. Onze DM-box stroomt over, maar is heilig. We reageren altijd en laten merken dat we kritische vragen waarderen. Het is zo belangrijk om te praten met de mensen waar je het nieuws voor maakt.
Of ik me kan voorstellen dat Stories en NOS op 3 (het NOS-platform voor jongeren boven de achttien, red.) groter worden dan het NOS Journaal? Ik hoop het, haha. Jongeren kijken minder tv, en zij zijn de toekomst, dus why not. Als je ziet hoe snel NOS op 3 en NOS Stories in een jaar gegroeid zijn: echt niet normaal. Ik zei vanochtend nog tegen mijn chef: voor je het weet hebben we een miljoen volgers op insta.’

Alle voorspellers


Hoe ziet de journalistiek van 2020 eruit? Voor de derde keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2020 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Lees ook:
Instagram geen journalistiek medium? Wel als je het zó gebruikt
Jongvolwassenen betalen niet voor nieuws, maar vinden het wél belangrijk

Illustratie: XF&M

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.