Instagram geen journalistiek medium? Wel als je het zó gebruikt

Instagram Stories

Veel mediabedrijven weten niet goed wat ze met Instagram moeten: je kunt geen link plaatsen bij een post in de feed, dus wat levert het dan op? Maar met zo’n vijf miljoen Instagram-accounts in Nederland heeft het platform te veel potentie om links te laten liggen. Hoe je het op een journalistieke manier benut, vertelden Andrea Wilford van Instagram en Hannah Ray van Vogue op de GEN Summit in Athene.

Binnen de Instagram-app zijn vooral de Instagram Stories nu heel populair. 70 procent van de gebruikers bekijkt ze dagelijks.   


Met de Stories kun je als nieuwsmerk deel uitmaken van de dagelijkse gewoonte van je gebruiker. Je kunt de aandacht langer vasthouden dan met een losse foto en hebt de mogelijkheid om mensen naar artikelen te verwijzen via de ‘swipe up’. Maar de vorm op zichzelf werkt ook goed om een verhaal te vertellen. Op de GEN Summit in Athene deelden Andrea Wilford van Instagram en Hannah Ray van Vogue hun tips en tricks voor succesvolle, journalistieke Instagram Stories. 

1 Begin met een filmpje in selfie-stijl

Uit de data blijkt dat gezichten in Instagram Stories het enorm goed doen. Ze triggeren mensen om te blijven kijken en extra goed op te letten. Begin dus de eerste ‘story’ met een kort filmpje waarin iemand op beeld introduceert waar de volgende stories over zullen gaan.

‘Daarbij is het heel belangrijk dat je het filmpje gewoon opneemt met een telefoon, via de selfie-camera. Geen statief of studio-setting,’ vertelt Wilford. ‘Mensen hebben meteen door dat dat ‘minder natuurlijk’ voelt dan de andere content in hun feed. Het voelt dan alsof de story komt van een bedrijf of merk en niet van een mens die jou iets interessants gaat vertellen.’

2 Altijd (kort) ondertitelen

40 procent van de gebruikers bekijkt Instagram Stories zonder geluid. Als zij een pratend hoofd zien zonder ondertiteling slaan ze dat meteen over, want ze hebben op dat moment niets aan die content. Je hoeft echter niet te ondertitelen zoals je bij ‘gewone’ video’s zou doen. ‘Een kernzin is genoeg.’ vertelt Wilford. ‘Op die manier kun je mensen soms zelfs triggeren om alsnog het geluid aan te zetten, omdat ze willen weten wat er precies gezegd wordt.’

3 Maak losse accounts aan voor subthema’s

CNN doet dit bijvoorbeeld al heel goed. Naast het algemene @cnn kun je ook @cnnsport, @cnntravel, @cnnpolitics en nog veel meer thematische accounts volgen. ‘Focus op een specifieke, goed afgebakende doelgroep,’ zegt Wilford. ‘Niet alleen weet je publiek dan beter wat ze van een account kunnen verwachten als ze het gaan volgen, de content wordt ook beter vindbaar voor het Instagram algoritme.’

4 Houd de aandacht vast en neem het serieus

Eén saaie of onduidelijke story, en je kijker is alweer ‘doorgeswipet’ naar het volgende account. Instagram Stories moeten daarom met aandacht gemaakt worden, vindt ook Hannah Ray van Vogue. ‘Bedenk wat jij kunt bieden dat andere accounts niet kunnen laten zien. Bij een modeshow zijn er heel veel mensen die beeld posten vanaf de eerste rij bij de catwalk. Wij focussen dan juist op verhalen die we backstage kunnen maken. Geef een uniek inkijkje dat echt onderscheidend is.’

Je kunt de aandacht vasthouden door verschillende vormen van content te mixen. ‘Gebruik foto’s, boomerangs en verschillende soorten videoshots door elkaar, anders wordt het al snel saai,’ vertelt Wilford. Het kost tijd om dat goed en doordacht te doen. ‘Mijn advies is om het goed te plannen. Instagram Stories is een serieus publicatieplatform, dus je moet er ook op een serieuze manier voor produceren, draaien en editen,’ aldus Ray. 

5 Gebruik de tools en check de data

Je kunt in Instagram precies zien hoeveel mensen je Stories hebben bekeken en of ze een ‘interactie’ met je merk zijn aangegaan door een bericht te sturen, je profiel te bezoeken of ‘swipe up’ te doen om een artikel te gaan lezen. Ray: ‘Wij checken ook altijd of en wanneer mensen afhaken. Gemiddeld kijkt 75 procent van ons publiek de serie van begin tot eind uit. Dan weet je dat mensen engagen met het verhaal en dat je waarde toevoegt.’ 

Je kunt je publiek ook uitnodigen om met je te interacteren door een poll of quiz te plaatsen of door ze actief aan te sporen om een vraag of reactie in te sturen. Wilford: ‘Die tools kun je ook extra slim inzetten door je publiek gewoon te vragen waar ze meer van willen zien, en daar je strategie op aan te passen. Je hebt heel direct contact.’

6 Maak content die je zelf ook zou willen delen

Doe voor je publiceert nog even deze check. Nodigt elke afzonderlijke story de kijker uit om ‘m te delen? Zorg voor Stories die er ‘screenshottable’ uitzien. Let goed op met tekst, zodat mensen ook nog globaal kunnen begrijpen waar het over gaat als iemand een losse story deelt. 

7 De Instagram Stories verhaallijn

Hoe bouw je zo’n serie stories op? Als richtlijn kun je het volgende aanhouden: één intro-story (liefst ‘selfie-style’ dus) waarin je het onderwerp kort neerzet, drie tot zes stories om het verhaal te vertellen en een afsluitende story met een duidelijke call to action om bijvoorbeeld door te klikken naar een artikel.

Overigens kun je die ‘swipe up’ het beste aan iedere story toevoegen, ook als je er verder geen call to action in benoemt. Als iemand geïnteresseerd is moet hij of zij  meteen door kunnen klikken, en niet eerst hoeven wachten tot het einde van de Stories reeks.

Beeld door Ialo Hernandez 

Over Jolien van de Griendt

Jolien is freelance journalist met een grote voorliefde voor innovatieve vormen van storytelling. Omdat je met een nieuwe vorm vaak een groter of ander publiek kunt bereiken. Ze is co-founder van journalistieke start-up Newschain en werkt aan toepassingen en formats voor Voice in de media.